Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311
ArticoleNovember 15, 20240

Burnout-ul profesional ar putea fi reglementat

Într-o ședință recentă, Senatul abordează un nou cadru normativ de reglementare și, totodată, de recunoaștere a epuizării profesionale, denumită în cele ce urmează ca fenomenul de  burnout. În proiectul propus spre dezbatere, discuțiile se concentrează asupra sporirii protecției adecvate față de angajați, extinzând astfel, legislația națională în vigoare în materie de sănătate.

Conform definiției Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), burnout-ul este un sindrom asociat cu stresul cronic la locul de muncă, neadministrat corespunzător, și cuprinde trei dimensiuni principale:

  1. Epuizarea emoțională – o senzație de gol interior și oboseală constantă;
  2. Depersonalizarea – dezvoltarea unei atitudini negative sau cinice față de muncă și de colegi, împreună cu o detașare emoțională;
  3. Scăderea performanței – dificultăți în îndeplinirea sarcinilor și în menținerea productivității la locul de muncă.

Modificările aduse Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă urmăresc să includă o definiție clară a stării de burnout și să stabilească obligațiile angajatorilor în raport cu acest fenomen. Printre noile prevederi se numără accesul angajaților la evaluări periodice ale sănătății lor mintale, realizate de medicii de medicina muncii, pentru cei expuși riscului de burnout. De asemenea, se va introduce obligativitatea organizării anuale de sesiuni de conștientizare privind simptomele burnout-ului și măsurile de prevenție, acestea urmând să fie finanțate fie de către angajator, fie de către asigurator.

Sunt vizate soluții și modificări și în cadrul altor acte normative, inclusiv Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, precum și Legea nr. 418/2004 privind statutul profesional specific al medicului de medicina a muncii.

Propunerea actuală vizează o gestionare mai eficientă a stresului cronic asociat activității profesionale. În plus, modificările propuse pentru Legea nr. 346/2002 aduc beneficii esențiale pentru angajații diagnosticați cu burnout, oferindu-le posibilitatea de a beneficia de concediu medical plătit și de sprijin financiar pe durata tratamentului. Astfel, în cazul în care un angajat primește un certificat medical care atestă burnout-ul, primele trei zile de concediu vor fi suportate de angajator, iar din a patra zi costurile vor fi acoperite de sistemul de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale, conform reglementărilor existente deja pentru accidentele de muncă.

Modificările propuse la Legea nr. 418/2004 stabilesc că medicii de medicină a muncii au responsabilitatea de a diagnostica și monitoriza cazurile de burnout. Ei trebuie să colaboreze pentru a identifica și documenta cazurile confirmate cu simptome de burnout, în conformitate cu metodologia aprobată de Ministerul Sănătății.

Conform modificărilor aduse în noul cadru ce se dorește a fi reglementat, burnout-ul este integrat în categoria riscurilor acoperite de asigurările pentru accidente de muncă și boli profesionale prin completările aduse articolelor 1 și 15 din Legea nr. 346/2002. Astfel, angajații beneficiază de dreptul la indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă, acces la tratamente medicale și suport psihologic, toate costurile fiind acoperite din bugetul asigurărilor sociale.

De asemenea, alte amendamente introduse prin articolele 39 și 40 din Legea nr. 346/2002 prevăd posibilitatea reducerii programului de lucru sau transferul temporar la un alt loc de muncă pentru angajații afectați de burnout, în funcție de recomandările medicului. În aceste situații, angajații vor primi indemnizații corespunzătoare pentru veniturile diminuate ca urmare a reducerii programului de lucru sau a transferului.

O abordare proactivă în fața fenomenului de burnout profesional ar transmite un semnal pozitiv despre importanța sănătății mintale și a echilibrului între viața profesională și cea personală, încurajând o cultură organizațională bazată pe grijă și sprijin pentru angajați.

Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:

➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro

Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.

Avocat Mihaela Murariu

Versiunea în engleză și spaniolă a acestui articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!