O primă accesare a rețelelor de socializare ne arată o realitate brutală, în care utilizatorii jignesc, denigrează sau chiar amenință alte persoane, care se afișeză în mediul online. Motivele unui asemenea comportament sunt diverse, însă dacă pornim de la profilul psihologic al utilizatorului agresor vom observa că toate aceste persoane, care au manifestări de acest fel, în viața de zi cu zi, când sunt deconectați din lumea virtuală, se confruntă cu frustrări, nemulțumiri, ascunzându-se de propria lor identitate. De aceea, majoritatea atacurilor care au în componența lor insulte și expresii de ură sunt făcute de un utilizator a cărui identitate se ascunde sub un pseudonim. Pe lângă rețelele de socializare inundate de aceste instigări la ură, situația aceasta se răspândește și la nivelul titlurilor de știri, care ajung să modeleze mintea unui privitor, creând impresia că o astfel de exprimare, care conține jigniri, este normală și potrivită în uzul vorbirii de zi cu zi.
O nouă lege privind serviciile digitale, inițiată la nivel european, își propune să înfrâneze un astfel de comportament nepermis în mediul online. Este vorba de un regulament european ce va intra în vigoare din data de 17 februarie 2024, ceea ce înseamnă că tot de atunci va fi obligatoriu de pus în aplicare și în România.
Principalii destinatari, denumiți și ,,gatekeepers”, sunt toți acei subiecți care pot fi calificați drept controlori ai accesului în mediul online și se remarcă, în primul rând, rețelele de socializare, urmate de platformele destinate cumpărăturilor online. Subiecții vizați nu numai că vor trebui să oprească mesajele ce conțin forme de ură și știrile cu conținut fals, ci și să lupte împotriva conținutului ilegal, ce include și bunurile și serviciile cu caracter ilicit. Vor fi prevăzute și măsuri de protecție cu privire la minori, cărora nu li se vor mai putea afișa invitații de cumpărare, având în vedere profilul lor specific.
Noua lege privind serviciile digitale este foarte bogată în conținut, are o exprimare precisă și este necesar să fim conștienți de existența sa, însă cel mai însemnat aspect, nereglementat de vreo lege, rămânând în esența ființei umane, este să răspândească bunătatea în orice context și sub orice formă, inclusiv în mediul virtual.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Avocat Ana Maria Nistor