Neplăcut, foarte neplăcut este atunci când partenerul de afaceri, un furnizor sau un client nu iși onorează întelegerile sau contractele semnate. Astfel afacerea ta poate suferi pierderi financiare sau chiar mai rau. Sunt cazuri în care după ce am semnat un contract ne întrebăm “oare o să își onoreze înțelegerea, o să platească la timp?” Astfel de întrebări vin doar atunci când avem parte de un partener pe care îl interesează doar caștigul imediat și nu cel pe termen lung cum doriți dumneavoastră, menționează avocat Elena Grecu
Dar ce putem face atunci când se întamplă să avem probleme cu partenerii de afaceri, care sunt procedurile pentru a putea duce la bun sfârșit o întelegere de afaceri? Avocatul dumneavoastră vă recomandă cațiva pași pe care va trebui să îi urmați pentru a soluționa acest conflict comercial.
Primul pas pe care îl va recomanda avocatul dumneavoastră pentru soluționarea disputei va fi medirea ținând cont că de la 1 octombrie 2012 persoanele fizice sau juridice care vor fi implicate într-un posibil litigiu și vor să deschidă un proces vor fi obligați să meargă la mediere. Această obligație a fost instituită prin legea 115 din 4 iulie 2012 pentru modificarea și completarea legii medierii 192/2006 privind medierea. Medierea reprezintă o modalitate de soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă, defăşurată cu ajutorul unui mediator, la care părţile recurg în mod voluntar. Medierea este un proces structurat în cadrul căruia părţile aflate în litigiu încearcă, din proprie iniţiativă, să ajungă la o soluţie comună pentru rezolvarea conflictului.
Al doilea pas, în funcție de ce este trecut sau nu într-un contract (depinde de recomandările avocatului sau alegerea semnatarului acestui contract) este arbitrajul, se poate atribui persoanelor care au capacitate deplină de exercițiu al drepturilor.
Avantajele arbitrajului:
- Soluționarea rapidă a cauzelor;
- Parțile au posibilitatea de a-și desemna ele însele arbitrii;
- Cheltuielile arbitrale sunt mai reduse decât un proces în instanța;
- Ca și în cazul medierii, soluționarea litigiului, dosarul, inclusiv hotărârea arbitrală, sunt confidențiale;
- Procedura arbitrală de finalizare este identică cu cea din instanța judecatorească;
- Arbitrajul oferă parților și o procedură de conciliere.
Ultimul pas dar și cel mai costisitor este litigiul (procesul în instanță), din păcate aceasta fiind cea mai uzitată cale pe care o aleg societățile comerciale, neștiind că aceasta poate genera costuri neașteptat de mari. În afara costurilor mai este vorba și de timpul de soluționare, după caz datorită aglomerării instanțelor unele procese pot dura chiar ani pană la a ajunge să se dea un verdict, mai precizează D-na Avocat Elena Grecu. Mulți dintre cei care acceptă acest ultim pas se gândesc ca este mai bine pentru ei să profite de pauzele foarte lungi între termene ajungând chiar să închidă firma, iar cel care a intentat procesul să nu mai poată obține nimic, a mai spus D-na avocat Elena Grecu.
Dorința reprezentanților societăților comerciale este de a nu ajunge la nici un conflict cu nimeni (furnizori, clienți, parteneri, etc.), de aceea recomandare este ca atunci când se dorește semnarea unui contract de orice tip dintre două parți sau mai multe este obligatoriu ca înainte de semnare cât și la semnare avocatul să se uite pe contract și pe langă toate celelalte clauze stipulate în el să vă consultati foarte bine înainte despre situațiile în caz de litigii.