Creatorii de conținut reprezintă în momentul de față cel mai important canal de marketing, fiind o industrie cu o valoare de peste 15 miliarde de dolari. Termenul de „influencer”, deși este nou apărut, pare a fi cea mai eficientă strategie în marketing și atrage tot mai multă atenție, atât din partea companiilor, în calitate de clienți, cât și din partea persoanelor fizice, în calitate de furnizori.
Creatorii de conținut trebuie să își dezvolte o reputație prin crearea de conținut original, în care pot exista mai multe drepturi de proprietate intelectuală. O problemă comună este dacă acest conținut generat este protejat de drepturile de proprietate intelectuală.
Cele mai comune drepturi ce pot fi protejate sunt mărcile și drepturile de autor. Pe de o partea drepturile de autor protejează orice creație precum un text sau o reprezentare grafică (poză, imagine), pe de altă parte pot fi înregistrate că mărci denumiri, logo-uri, nume de domeniu, sloganuri, hashtaguri, atât timp cât îndeplinesc condițiile de înregistrare, cel mai important aspect fiind legat de caracterul distinctiv.
În ceea ce privește drepturile de autor, creația nouă și originală este protejată încă de la data realizării, iar în funcție de tipul creației poate fi recomandată înregistrarea la Oficiul Drepturilor de Autor (ORDA). Astfel, se poate dori înregistrarea creației în cazul în care aceasta are o valoare semnificativă, iar în eventualitatea unui conflict, apărarea acesteia va fi efectuată mult mai ușor.
În ceea ce privește mărcile, titularul dobândește drepturi exclusive asupra acesteia prin înregistrare și se poate opune la înregistrarea mărcilor identice sau similare, poate solicita anularea înregistrării unei mărci în baza identității/similarității și poate cere, printr-o acțiune în contrafacere, interzicerea utilizării de către un terț a unui semn identic/similar.
Există mai multe motive pentru care drepturile de proprietate intelectuală pot fi utile în această era digitala, iar înregistrarea acestora și informarea cu privire la drepturile deținute aduce avantaje majore, inclusiv:
- Evitarea prealuarii materialului original fară autorizație;
- Evitarea contrafacerii;
- Protejarea muncii proprii nu doar la nivel național, dar și la nivel european sau internațional;
- Crearea unui brand și menținerea unei identități;
- Credibilitate crescută;
- Posibilitatea obținerii de daune în cazul încălcării drepturilor.
Având în vedere că în mediul online accesarea materialelor este simplă și liberă pentru oricine, când realizările încep să fie „în tendințe” este dificil de urmărit când și unde sunt reproduse sau republicate, iar toate motivele indicate mai sus apar ca o necesitate.
În sens invers, astfel cum se dorește respectarea drepturilor proprii, trebuie avute în vedere și drepturilor altor persoane, iar daca se dorește preluarea unui material sau efectuarea de referințe, este recomandabil să existe o permisiune corespunzătoare.
Problema drepturilor de proprietate intelectuală în mediul online este dificilă și este recomandabil să fie abordată luând măsuri adecvate de protecție în funcție de specificitatea fiecărui caz în parte, fiind imperativ să manifestam precauție și proactivitate în protecția lucrărilor originale.
Avocat Florin Filip