Recent, a fost oficializată la nivelul UE o directivă[1] privind consolidarea dreptului la reparație a bunurilor. Astfel, cunoscută și sub denumirea de Directiva R2R (Right to Repair), actul normativ unional urmărește, în concret, a se recurge la repararea bunurilor în detrimentul înlocuirii acestora cu altele noi, în special în vederea promovării unui consum durabil.
Mai mult decât atât, directiva vizează inclusiv eliminarea impedimentelor care descurajează consumatorii să repare bunurile, pe fondul inconvenienței, al lipsei de transparență ori al dificultăților survenite în legatură cu accesul la serviciile de reparații. Ca atare, aceasta ar contribui la dezideratul unei economii circulare, prin crearea de stimulente atât pentru producători, cât și pentru consumatori, astfel încât să fie prelungit ciclul de viață al produselor și, totodată, să fie redus semnificativ nivelul poluării și al deșeurilor.
Pe cale de consecință, în vederea atingerii finalității dorite, consumatorilor le va fi pus la dispoziție un nou ansamblu de drepturi și instrumente menit să îi îndrepte pe aceștia spre soluția reparației, iar nu spre cea a înlocuirii bunurilor, în special:
- dreptul de a solicita reparația produselor care pot fi, din punct de vedere tehnic, reparate în temeiul legislației unionale (spre exemplu, telefoanele mobile ori mașinile de spălat);
- obligația producătorului de a informa consumatorii cu privire la produsele pe care sunt obligați conform legii să le repare;
- un formular european de informare privind reparațiile, formular pe care consumatorii sunt îndreptățiți să îl solicite din partea oricărui reparator (astfel realizându-se un cadru transparent în raport cu prețurile și condițiile reparațiilor);
- o platformă online de comparare a reparațiilor, care să conecteze consumatorii cu reparatorii care activează în zona lor;
- prelungirea cu șase luni a perioadei de răspundere a vânzatorului în caz de reparație.
Astfel, directiva urmărește să impună producătorilor să efectueze reparațiile într-un termen și la un preț rezonabil (cu excepția situației în care prestarea serviciului este realizată cu titlu gratuit), astfel încât consumatorii să nu fie descurajați să își exercite drepturile. Suplimentar, în vederea reducerii birocrației pentru reparatorii mici, exclusiv cei cărora le incumbă obligația legală de a repara vor trebui să furnizeze, la cerere, formularul standardizat al UE. În privința celorlalți reparatori, furnizarea va ramâne facultativă. Dacă reparatorii furnizează formularul, condițiile stabilite în conținutul acestuia vor fi obligatorii pentru aceștia. Mai mult decât atât, formularul european trebuie să fie furnizat gratuit, însă consumatorul poate fi obligat la plata costului serviciului de diagnosticare.
Pe de altă parte, în ceea ce privește platforma europeană de reparații online, se are în vedere ca aceasta să fie operată la nivel european în mod unic, în locul funcționării a 27 de platforme la nivel național. Însă, în cazurile în care sunt îndeplinite condițiile conținute în directivă, statele membre vor putea să mențină platformele naționale de reparații online deja existente ori să creeze altele noi.
Suplimentar, actul normativ unional urmărește menținerea dreptului consumatorilor de a opta între repararea și înlocuirea produselor care prezintă defecte, în cuprinsul perioadei de răspundere a vânzătorului. În cazul solicitării reparației bunului, perioada de răspundere a vânzătorului va fi extinsă cu șase luni de la momentul la care produsul este adus în stare de conformitate. Astfel, vânzătorul va trebui să informeze consumatorul în legătură cu dreptul acestuia din urmă de a beneficia de repararea sau înlocuirea bunului, precum și despre extinderea perioadei de răspundere în cazul reparației.
Directiva R2R face parte integrantă din Noua Agendă pentru Consumatori și Planul de Acțiune pentru Economia Circulară și completează propuneri legislative ce au drept finalitate promovarea consumului durabil, precum propunerea de regulament privind ecodesignul (în vederea stimulării producției de produse reparabile), precum și propunerea de directivă privind împuternicirea consumatorilor pentru tranziția verde.
[1] Directiva (UE) 2024/1799 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iunie 2024 privind normele comune de promovare a reparării bunurilor și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 și a Directivelor (UE) 2019/771 și (UE) 2020/1828
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Andreea Bogozi – Compliance Consultant