Garanția este, fără dubiu, unul dintre aspectele importante de care ținem cont atunci când decidem să cumpărăm un anumit produs, purtând o anumită marcă, mai ales când este vorba despre produse de folosință îndelungată.
Vânzătorii cunosc factorii ce pot influența comportamentul unui potențial cumpărător, astfel că printre elementele ce compun oferta, care trebuie să fie de nerefuzat, se regăsește și garanția. Bineînțeles, cumpărătorul își dorește să primească garanție pe o perioadă cât mai îndelungată și să beneficieze de cât mai multe facilități în exercitarea dreptului de garanție.
Garanția legală de conformitate – obligatorie din punct de vedere legal
În primul rând, este necesar să calificăm calitatea cumpărătorului. Din start trebuie menționat faptul că un consumator beneficiază de mai multă protecție în ceea ce privesc drepturile ce decurg din garanție, legiuitorul instituind, prin Legea nr. 449/2003, cadrul normativ pentru a proteja consumatorul.
Astfel, dacă este vorba despre o persoană fizică care cumpără produsul în alte scopuri decât cele care au legătură cu activitatea sa comercială, industrială sau liberală, vânzătorul este obligat să răspundă de conformitatea produsului vândut.
Garanția legală de conformitate este obligatorie în temeiul dispozițiilor art. 22 alin. (1) din Legea nr. 449/2003, deoarece părțile contractului de vânzare nu pot conveni înlăturarea sau limitarea drepturilor consumatorului înainte ca acesta să cunoască lipsa de conformitate a produsului achiziționat. Per a contrario, odată ce consumatorul cunoaște lipsa de conformitate a produsului, nimic nu îl împiedică să renunțe la drepturile conferite de lege.
Durata termenului de garanție legală de conformitate
În principiu, termenul de garanție legală este de 2 ani. Acest termen poate fi redus la 1 an, atunci când obiectul contractului de vânzare constă în produse folosite. În cazul în care produsele au o durată medie de utilizare mai mică de 2 ani, durata termenului de garanție legală se va reduce la această perioadă.
Durata medie de utilizare a unui produs fie este stabilită în documente tehnice normative, fie este declarată de către producător ori este convenită între părţi, fiind intervalul de timp în cadrul căruia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să îşi menţină caracteristicile funcţionale, sub rezerva respectării condiţiilor de transport, manipulare, depozitare şi exploatare.
Conformitatea produsului
Prin instituirea garanției legale, se urmărește ca produsul cumpărat de consumator să corespundă specificațiilor convenite prin contractul de vânzare (verbal sau formă scrisă).
Art. 5 alin. (2) din Legea nr. 449/2003 reglementează ceea ce trebuie să înțelegem prin noțiunea de conformitate cu contractul de vânzare. Astfel, produsul este în conformitate cu contractul de vânzare, de la caz la caz, dacă:
- a) corespunde descrierii făcute de vânzător şi are aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
- b) corespunde oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului;
- c) corespunde scopurilor pentru care este utilizat în mod normal un produs de acelaşi tip;
- d) fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
Drepturile consumatorului
Legea conferă în favoarea consumatorului mai multe drepturi decurgând din garanția legală, însă acesta nu le poate exercita după bunul plac, fiind ținut să respecte, în special, principiul proporționalității. Subliniem, totuși, faptul că dreptul de opțiune aparține consumatorului.
Pentru ca produsul să fie adus la conformitate, consumatorul poate beneficia fie de reparație, fie de înlocuirea produsului cu altul conform, în temeiul art. 11 alin. (1) din Legea nr. 449/2003.
Măsura reparatorie nu trebuie să fie disproporționată, adică nu va impune vânzătorului costuri nerezonabile în comparație cu cealaltă măsură.
Legea indică drept criterii pentru a analiza caracterul rezonabil al unei măsuri reparatorii:
- a) valoarea pe care ar fi avut-o produsul dacă nu ar fi existat lipsa de conformitate;
- b) importanţa lipsei de conformitate;
- c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.
Consumatorul are dreptul ca măsura reparatorie să fie luată într-un termen de cel mult 15 zile de la data la care acesta a adus la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate, potrivit art. 11 alin. (4) din actul normativ menționat.
În cazul neconformității produsului, consumatorul are dreptul la reducerea corespunzătoare a preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:
- a) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
- b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
- c) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie în termenul prevăzut de lege, fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Totusi, rezoluțiunea nu poate fi justificată dacă este vorba despre o lipsă de conformitate minoră, întrucât este sancțiunea cea mai aspră pe tărâm contractual, având în vedere că are drept consecință restituirea prețului de către vânzător si a produsului de către cumpărător.
Obligațiile consumatorului
În temeiul art. 17 din Legea nr. 449/2003, consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o. Sancțiunea nerespectării acestei obligații constă în decăderea consumatorului din dreptul de a mai putea solicita remedierea lipsei de conformitate.
Proba lipsei de conformitate
În sprijinul consumatorului, legea instituie prezumția că neconformitatea produsului a existat la momentul livrării, dacă aceasta apare în termen de 6 luni de la livrare, cu excepția cazurilor în care o asemenea prezumție este incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate. Vânzătorul are, însă, dreptul să facă dovada contrară, adică să demonstreze că a livrat un bun conform și că nu este răspunzător pentru lipsa de neconformitate.
După perioada de 6 luni, vânzătorul este ținut să respecte drepturile ce decurg din garanție doar dacă se dovedește că lipsa de conformitate a existat la momentul livrării.
Așadar, de acest tip de garanție beneficiază doar un consumator, în virtutea legii, iar nu și un profesionist, cum este spre exemplu o societate care achiziționează diverse bunuri pentru a le utiliza în desfășurarea activității economice. Această garanție nu este lăsată la dispoziția vânzătorului, ci se acordă în temeiul și în condițiile legii.
2 comments
Octavian
September 17, 2020 at 10:53 pm
Informatiile dvs fie contin erori fie nu sunt conforme cu realitatea.
Exemplu: producatorul ofera doar 1 an garantie, cum poti tu ca consumator sa ceri 2 ani de la distribuitorul produsului? Pe ce baza legala?
Ce te faci apoi cu produsele care corespund normelor CE dar la care producatorul nu ofera nici un fel de garantie si sunt importate in Romania?
Grecu si Asociații
September 23, 2020 at 9:14 am
Buna ziua,
Mai jos gasiti cateva precizari de natura a clarifica chestiunea pusa in discutie de dumneavoastra:
Asa cum precizeaza si materialul nostru, in mod normal (nu in orice situatie), legea instituie o garantie de 2 ani aferenta unui produs. Practic, in materie de garantie, regula o constituie durata de 2 ani. Exista insa situatii in care termenul poate fi mai mic, de exemplu 1 an, asa cum este cazul bunurilor de ocazie.
Multumim!
Echipa Grecu si Asociatii