Încă de la începerea desfășurării raporturilor de muncă, salariatul intră în posesia mai multor documente de interes care îl vizează, printre care contractul individual de muncă, fișa postului ori regulamentul intern al societății angajatoare. Suplimentar, angajatul intră inevitabil în contact cu anumite informații discutate în procesul de recrutare ori de informare prealabilă, în cazul în care respectivele informații au fost materializate printr-un înscris, sub orice formă. Mai mult decât atât, pe durata executării contractului de muncă, pot fi încheiate acte adiționale la contract ori pot fi emise decizii modificatoare a contractului. Este esențial ca toate aceste documente ce vizează activitatea profesională a salariatului, fără a fi amintite cu titlu exhaustiv, să fie păstrate de către angajat, pentru mai multe considerente.
Un prim aspect important de avut în considerare este acela că aceste documente reprezintă un mijloc de probă și de protecție în eventualitatea unei dispute ori a unui litigiu cu angajatorul. În acest sens, în situația ivirii unui conflict de muncă, cum ar fi concedierea nejustificată ori nelegală, hărțuirea la locul de muncă sau alte dispute legale, documentele relevante pot fi cruciale pentru a susține poziția salariatului în fața instanței sau a unei comisii de arbitraj. Ele pot demonstra comportamente abuzive, nerespectarea contractului sau alte încălcări ale drepturilor angajatului. În plus, documentele profesionale servesc la verificarea și respectarea condițiilor de muncă stipulate în contract ori a corectitudinii plăților efectuate.
Mai mult decât atât, pastrarea unui portofoliu de evidență a documentelor care conține, cu titlu de exemplu, rapoarte de performanță, evaluări anuale ori certificate de formare profesională ajută la demonstrarea abilităților și a performanțelor în fața angajatorului actual ori a potențialilor angajatori. Aceste documente pot fi esențiale pentru a demonstra progresul profesional, competențele și realizările în cadrul companiei.
Distinct de aceste considerente, documentele care conțin informații privind declarațiile de venit, fișele fiscale ori cheltuielile profesionale sunt vitale pentru completarea corectă a declarațiilor fiscale, precum și pentru asigurarea conformității cu rigorile în materie.
Pe cale de consecință, prin păstrarea atentă și organizată a documentelor legate de activitatea sa profesională, salariatul poate asigura o mai bună gestionare a aspectelor ce țin de relația de muncă în ansamblu, un nivel de protecție ridicat asupra drepturilor de care beneficiază în virtutea legii, precum și poate facilita dezvoltarea si avansarea în carieră.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Andreea Bogozi – Compliance Consultant