ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului) a reușit să facă verificări în cel mai controversat și inovator sector, acela fiind marketing-ul promovat prin intermediul influencerilor, pe rețelele de socializare, care a dobândit, cu o rapiditate remarcantă, o poziție fruntașă în topul metodelor de promovare din ultimii ani. Acțiunea de verificare a vizat 10 creatori de conținut, care se bucură de cea mai mare vizibilitate, la momentul actual, în România. Scopul acțiunii este de a opri promovarea, prin intermediul rețelelor sociale, unor mesaje din care nu reiese în mod clar și transparent natura lor promoțională.
Prin scrisorile trimise de ANPC influencerilor români, a fost subliniat modul în care interzicerea publicității ascunse are o aplicabilitate generală, ceea ce înseamnă că se aplică și în cazul comunicărilor difuzate în mediul online, de către creatorii de conținut și aceștia nu pot lăsa publicul să creadă că promovarea lor este una spontană și lipsită de interese, când de fapt promovează un brand. Astfel că, ANPC a cerut destinatarilor scrisorilor să exprime scopul promoțional, într-o manieră clară și recunoscută, pentru întregul conținut difuzat pe rețelele de socializare.
Pe plan național, se recomandă o serie de acțiuni cu privire la toate fotografiile sau videoclipurile postate de un influencer, în mediul online, prin care se promovează fie un brand oarecare, fie chiar propriul brand. Printre recomandări se află metoda content labeling pentru fiecare postare care are intenție comercială, etichetarea trebuind afișată într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag precum: #ADVERTISMENT ‘BRAND’, #PAIDSPONSORSHIP ‘BRAND’, #AD etc.
Această primă acțiune a ANPC trebuie înțeleasă ca o campanie de conștientizare, mai ales de tinerii care sunt afectați de metoda de marketing practicată de influenceri, în așa fel încât toate personalitățile și proprietarii de mărci să folosească avertismente adecvate, pentru a-i informa pe consumatori cu privire la publicitatea plătită prin orice modalități. ANPC va continua să monitorizeze fenomenul de amploare, care privește conținutul pe rețelele de socializare, prin adoptarea unor măsuri pe care le consideră cele mai adecvate pentru combaterea practicilor neechitabile practicate de influenceri.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Avocat Ana Maria Nistor