Pasii care trebuie urmatii pentru constituirea unui SRL
Daca va decideti sa constituiti un SRL, pasii de mai jos ar putea sa va ajute in o mai buna vizualizare a etapelor legate de constituirea unei firme (SRL – societate cu raspundere limitata).
Infiintarea unui SRL este mult mai usoara in ziua de astazi datorita schimbarilor din legislatie si administratie realizate in ultima perioada de timp. Cu toate acestea, trebuie sa se acorde atentie si sa se trateze cu seriozitate toate aspectele legate de infiintarea societatii comerciale intrucat greselile de la deschiderea acesteia se pot rasfrange ulterior in activitatea firmei..
1) Rezervarea denumirii firmei la Registrul Comertului
Costul ei este de 50 RON si poate fi facuta atat la nivel national, cat si doar la nivelul judetului in care va infiintati firma. In cazul in care se doreste ca intr-un viitor relativ apropiat sa se desfasoare activitatea prin puncte de lucru infiintate in mai multe judete, este bine sa se rezerve denumirea la nivelul intregii tari. Rezervarea primeste raspunsul pe loc si poate fi ridicata in aceeasi zi, de catre persoana trecuta in cerere (viitor administrator sau viitor asociat). Cel mai bine ar fi sa aveti 3 denumiri pregatite pentru cazul in care nu puteti inregistra denumirea dorita (exista déjà alta societate cu acest nume sau denumirea incalca anumite reguli).
2) Redactarea actului constitutiv – se poate face personal sau la un avocat/notar
Actul Constitutiv, actul de baza al societatii trebuie sa contina legile dupa care va functiona viitoarea firma si este de fapt actul care marcheaza hotararea de baza a asociatilor pentru constituirea viitoarei societati – care trebuie sa contina toate datele viitorilor asociati si administratori, codurile CAEN alese, codul CAEN principal (domeniul principal de activitate al firmei), date despre capitalul social si partile sociale, sediul, precum si alte informatii despre firma.
3) Declaratii pe proprie raspundere si specimen de semnatura
In fata avocatului sau a notarului trebui date declaratiile asociatilor, administratorilor sau declaratia asociatului unic si administrator conform careia persoanele respective indeplinesc conditiile impuse de lege pentru a indeplini functia de asociat respective administrator. De asemenea, in fata notarului se va da specimenul de semnatura al viitorului administrator
4) Depunerea capitalului social la banca
Capitalul social (minim 200 RON in cazul SRL-ului) se depune la banca intr-un cont special de “capital social” pentru care bancile au anumite formulare iar angajatii bancii ar trebui sa stie sa va indrume cu privire la acesta.
De regula acest cont are un statut special, la acesta nefiind percepute comisioane lunare sau oferite dobanzi.
Banca va va furniza documentele necesare pasilor urmatori, de exemplu: chitanta pentru banii depusi, extras de cont, etc.
Pentru a depune capitalul social la banca, este necesar prezentarea unei copii dupa actul constitutiv si de asemenea dupa rezervarea de denumire.
5) Pentru a dovedi existenta sediului social, sunt necesare redactarea contractului de comodat/inchiriere si obtinerea eventualelor avize legate de sediul social/punctul de lucru
Astfel, trebuie semnat un contract de comodat/ contract de inchiriere (inregistrat la administratia financiara in situatia in care este incheiat cu o persoana fizica) si de asemenea trebuie obtinuta dovada proprietatii (contract de vanzare-cumparare/ certificat de mostenitor/contract de constructie si process verbal de predare a constructiei)
In cazul sediiilor sociale din blocuri este necesar avizul vecinilor / administratorului si presedintelui asociatiei de locatari/proprietari.
6) Depunerea actelor si completearea cererilor de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului.
Taxe de registru: aproximativ 400 RON
In aceasta etapa se completeaza un dosar care va cuprinde toate documentele mentionate mai sus si de asemenea se vor completa niste cereri.
Astfel, va trebui precizat tipul de societate ales (SRL, SA, SCA, SCS, SNS.etc.), daca se doreste ca societatea sa fie platitoare de TVA sau nu, daca plata TVA-lui are loc lunar sau trimestrial, daca societatea va fi platitoare de impozit pe profit sau pe venit si cum are loc plata acestuia (lunara sau trimestriala), informatii legate de sediul social, etc.
De asemenea, administratorul va da o declaratie pe proprie raspundere ca societatea indeplineste conditiile de functionare specifice obiectului de activitate principal.
La depunere, dosarul este verificat de un referent de specialitate care stabileste si taxele care vor trebui platite in aceeasi zi.
Termenul de verificare al dosarului este dupa doua zile lucratoare de la depunerea dosarului.
7) Obtinere acte
Actele se vor obtine in termen de doua zile lucratoare de la semnarea dosarului de constituire de catre judecatorul delegat.
De la Oficiul Registrului Comertului, biroul de eliberari acte, veti obtine:
• Certificatul de Inregistrare a firmei
• Hotararea Tribunalului de pe langa Oficiul National al Registrului Comertului
• Certificatul Constatator care atesta ca s-a inregistrat declaratia pe propria raspundere conform careia firma indeplineste conditiile de functionare specifice
In articolul urmator vom scrie cateva notiuni de baza referitoare la alegerea vectorului fiscal al societatii (platitoare sau nu de TVA, microintraprindere sau societate platitoare de impozit pe profit, etc).