Posibile modificări la Legea contabilității. Ce e nou relativ la păstrarea statelor de plată?
Recent, a fost adoptat un Proiect de Lege de Camera Deputaților în calitate de for decizional care prevede că statele de plată se vor păstra pentru o perioadă de 5 ani, cu anumite condiții.
Potrivit Legii contabilității nr. 82/1991 în forma actuală, statele de salarii se pastrează pentru o perioadă de 50 ani, termenul obligatoriu de arhivare urmând a fi redus semnificativ, la 5 ani, dacă angajatorul a declarat impozitul reținut la sursă sau dacă a depus declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale.
În mod concret, la elaborarea Proiectului de lege a fost avut în vedere faptul că angajatul, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), poate accesa în mod facil veniturile realizate, având, de asemenea, și posibilitatea de a solicita angajatorului informații privind veniturile și impozitul reținut prin eliberarea unei adeverințe in acest sens.
Suplimentar, pentru reducerea termenului au fost luate în considerare și aspectele privind diferența considerabilă dintre termenul de prescripție a răspunderii penale pentru infracțiunile în materie și termenul obligatoriu de arhivare, acesta fiind cu mult mai redus decât termenul de arhivare a statelor de plată.
Astfel, ,,începând cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are obligația legală de a depune declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidență nominală a persoanelor asigurate, la Agenția Națională de Administrare Fiscală, se păstrează timp de 5 ani’’.
Trebuie adăugat faptul ca Proiectul de lege privind modificarea si completarea art. 25 din Legea contabilității necesită a fi promulgat de Președinte pentru a intra ulterior în vigoare.
Avocat Alexandra Chiorescu