Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311

Publicitatea înșelătoare – practică aspru sancționată de autorități

Onestitatea reprezintă un principiu omniprezent în toate ariile specifice unui business, iar aceasta nu ar trebui să fie omisă nici în domeniul legal, mai concret în domeniul publicității. “Cel mai ieftin produs”, “Preț imbatabil”, „Produs unic”, „Cel mai bun produs de pe piață”, „Prețuri mai mici decât ale competitorilor/ competitorului X”, “Produs numărul 1 în alegerea consumatorilor” sunt numai câteva dintre formulele utilizate de comercianți pentru a stimula vânzările acestora și a atrage cât mai mulți cumpărători. Dar ce se întâmplă în situația în care comercianții se folosesc de astfel de sintagme strict aleatoriu, fără a le putea proba veridicitatea, altfel spus fără a le putea substanția? În acest caz, autoritățile pot încadra aceste practici ca fiind publicitate înșelătoare sau comparativă.

  • Pulbicitatea înșelătoare

Legea 158/2008 prevede că publicitatea înșelătoare reprezintă publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent. Așadar, o astfel de formă de publicitate este interzisă pentru a proteja pe de o parte consumatorii care pot fi dezinformați de către profesioniști (comercianți) prin astfel de practici și pe de altă parte concurenții acestor din urmă comercianți de efectele nedorite ale publicității înșelătoare, reliefate asupra activității lor economice.

Potrivit legii, publicitatea înșelătoare este interzisă.

  • Publicitatea comparativă

Pe de altă parte, publicitatea comparativă presupune acea formă de publicitate care identifică în mod explicit sau implicit un concurent de-ai comerciantului care uzitează această formă de publicitate ori bunuri sau servicii oferite de acesta.

Deși nu este prezentată de lege ca o formă de publicitate interzisă, publicitatea comparativă poate fi făcută doar cu îndeplinirea anumitor condiții stricte, dintre care enumerăm nelimitativ condiția ca: aceasta să nu fie înșelătoare, să nu compare bunuri sau servicii care corespund acelorași nevoi sau sunt destinate acelorași scopuri, să compare în mod obiectiv caracteristicile bunurilor sau serviciilor prezentate, să nu discrediteze un alt concurrent, respectiv să nu se profite în mod neloial de renumele altei mărci în vederea promovării produselor/ serviciilor proprii.

Cum procedăm în cazul unui control privind investigarea anunțurilor publicitare înșelătoare/ comparative?

În situația în care un comerciant face obiectul unei investigații privind anunțurile sale publicitare, acesta va trebui sa demonstreze organelor de control veridicitatea afirmațiilor cuprinse in aceste anunțuri, punând la dispoziția acestora orice studiu sau document care să substanțieze claim-urile aparent înșelătoare. Este recomandat ca operatorul economic să aibă o bună cooperare cu autoritățile în acest demers, în caz contrar riscând să fie sancționat aspru pentru un eventual refuz de punere la dispoziție a dovezilor care să substanțieze informațiile cuprinse în anunțurile sale publicitare, indiferent de suportul la nivelul căruia acestea sunt prezentate: TV, radio, online, fizic, OOH etc.

Ce amenzi riscă operatorii economici care își promovează bunurile sau serviciile în mod înșelător?

În primul rând trebuie specificat faptul că autoritățile competente cu privire la investigarea și sancționarea practicilor privind publicitatea înșelătoare sau comparativă sunt reprezentate atât de ANPC, cât și de Ministerul Finanțelor (MF). Aceste autorități pot sancționa comercianții cu amenzi de până la 30.000 RON dacă vor constata că practicile acestora sunt de natura a înșela consumatorul sau pot prejudicia concurenții.

Operatorii economici care refuză punerea la dispoziția organului de control a documentelor care să ateste exactitatea afirmațiilor din anunțurile publicitare investigate pot fi sancționați cu amendă a cărei valoare este cuprinsă între 6.000 și 60.000 RON.

Pe lângă aceste amenzi, se pot aplica și măsuri complementare cum ar fi încetarea publicității înșelătoare sau a publicității comparative ilegale.

Echipa Grecu Partners este implicată în mod curent în investigații derulate pentru sancționarea faptelor privind publicitatea înșelătoare sau comparativă, consiliind cu dedicare comercianții luați în vizorul autorităților și deținând experiență relevantă în domeniul dreptului consumatorilor și al publicității.

Avocat Mihaela Bălău

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!