În ceea ce privește reglementarea etichetării, promovării și comercializării suplimentelor alimentare, Parlamentul României a adoptat un proiect de lege, ce a făcut obiectul controlului de constițuționalitate de către Curtea Constituțională, în urma obiecției făcute de către Președintele României, prin care se susține încălcarea principiului bicamerismului.
Curtea Constituțională, în cadrul controlului anterior promulgării, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstiționalitate formulată de către Președintele României și a constatat că Legea privind suplimentele alimentare este constituțională, în raport cu criticile formulate.
! Pentru a produce efecte juridice, legea trebuie sa fie promulgată de către Președintele României și publicată în Monitorul Oficial.
Ce prevede proiectul de lege?
Suplimentele alimentare sunt definite ca „produse alimentare al căror scop este de a completa regimul alimentar şi care reprezintă surse concentrate de nutrienţi sau alte substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic, singure sau în combinaţie, comercializate sub formă de doză” și care pot fi pe bază de: vitamine, minerale; amestecuri de vitamine și/sau minerale; substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic, altele decât vitamine şi minerale; amestecuri de vitamine și/sau minerale cu substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic, altele decât vitamine și minerale; amestecuri de vitamine și/sau minerale cu extracte vegetale și/sau animale; amestecuri de vitamine și/sau minerale cu extracte vegetale și/sau animale, cu substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic, cu plante și/sau produse ale stupului.
Introducerea pe piaţă, de către producător, importator sau persoana responsabilă cu plasarea produsului pe piaţă în România, a suplimentelor alimentare se va putea face pe baza unui certificat de notificare, iar la producerea suplimentelor alimentare pot fi utilizate numai vitaminele şi mineralele cuprinse în legislaţia comunitară.
De asemenea, sunt prevăzute faptele ce constituie contravenții: etichetarea neconformă cu legislaţia în vigoare a suplimentelor alimentare, încadrarea suplimentelor alimentare în altă categorie de produse alimentare sau dispozitive medicale, cu scopul eludării dispoziţiilor prezentei legi, comercializarea suplimentelor alimentare fără certificat de notificare, nerespectarea prevederilor legale referitoare la ingredientele prevăzute de prezenta lege, precum şi publicitatea neconformă cu legislaţia în vigoare a suplimentelor alimentare, ce se sancționează cu amenzi cuprinse între 3.000 şi 15.000 de lei.
Parcursul și evoluția legislativă a acestui proiect de lege sunt urmărite cu interes de către agenții economici ce comercializează acest tip de produse în România, întrucât până în momentul actual nu există o lege dedicată exclusiv suplimentelor alimentare.
Din moment ce modificările legislative sunt numeroase în ceea ce privește comercializarea, etichetarea și publicitatea suplimentelor alimentare și pot exista provocări pentru entitățile care aduc pe piață aceste produse, prin colaborarea cu o echipă de specialiști, multe dintre riscurile asociate acestui domeniu pot să fie diminuate.
Simina Baciu – Paralegal