Scurt ghid privitor la etichetarea produselor cosmetice 

– în conformitate cu Regulamentul 1223/2009  și cu Regulamentul 655/2013 –

  1. Ce sunt produsele cosmetice?

Produsele cosmetice sunt produse de larg consum, ce joacă un rol important în viața fiecărei persoane. La nivel european, ele sunt definite de Regulamentul 1223/2009 privind produsele cosmetice ca fiind „orice substanţă sau amestec destinate punerii în contact cu părţile externe ale corpului uman (epidermă, zonele cu păr, unghii, buze și organe genitale externe) sau cu dinţii și mucoasele cavităţii orale, cu scopul exclusiv sau principal de a le curăţa, de a le parfuma, de a schimba aspectul acestora, de a le proteja, de a le menţine în condiţii bune sau de a corecta mirosurile corpului.”

  1. Ce trebuie să cuprindă eticheta unui produs cosmetic?

Printre condițiile esențiale ce trebuie îndeplinite înainte de punerea unui produs cosmetic pe piață se numără și etichetarea. O etichetă este conformă dacă în cuprinsul ei se regăsesc următoarele informații afișate cu caractere vizibile, de neșters și ușor lizibile:

  1. Numele sau denumirea comercială și adresa persoanei responsabile; aceste informații pot fi și prescurtate, dacă abrevierea face posibilă identificarea persoanei responsabile și a adresei acesteia. În cazul importurilor, este necesară mențiunea țării de origine;
  2. Conținutul nominal la data ambalării, exprimat în greutate sau în volum; excepție fac ambalajele conținând mai puțin de cinci grame sau cinci mililitri, mostrele gratuite și ambalajele conținând produse pentru o singură
  3. Data de minimă durabilitate, adică data până la care produsul cosmetic, depozitat în condiții adecvate, îndeplinește funcția sa inițială și rămâne un produs sigur;
  4. Precauții speciale care trebuie respectate la utilizare, precum și orice informație specială referitoare la precauțiile privind produsele cosmetice pentru uz profesional;
  5. Numărul de lot al produsului sau numărul de referință pentru identificarea produsului cosmetic;
  6. Funcția produsului cosmetic, în cazul în care aceasta nu reiese clar din prezentarea sa;
  7. Lista ingredientelor.

În cazul în care, din motive practice, este imposibilă specificarea pe etichetă a informaţiilor referitoare la precauțiile speciale care trebuie respectate la utilizare și orice informație specială referitoare la precauțiile privind produsele cosmetice pentru uz profesional, precum și cele referitoare la lista ingredientelor, etichetarea se face astfel:

  • informaţiile se menţionează pe un fluturaş, etichetă, marcaj, bandă sau card inclus sau ataşat produsului;
  • se face referire la aceste informaţii fie printr-o indicaţie abreviată, fie prin simbolul , care trebuie să apară pe recipient sau pe ambalaj, pentru informaţiile referitoare la precauțiile speciale care trebuie respectate la utilizare și orice informație specială referitoare la precauțiile privind produsele cosmetice pentru uz profesional, precum și cele referitoare la lista ingredientelor.

Limba în care sunt redactate informațiile este limba română, fără a exclude și prezentarea altor limbi, cu excepția mențiunilor privitoare la ingrediente. Ingredientele se indică prin folosirea denumirii comune, iar dacă aceasta nu există, se va folosi denumirea stabilită prin glosar de către Comisie.

Se poate menționa pe etichetă că produsul nu a fost testat pe animale, numai în cazurile în care:

  • Producătorul/furnizorii nu au efectuat sau nu au comandat efectuarea testării pe animale a produsului cosmetic finit, a prototipului acestuia ori a oricăruia dintre ingredientele pe care le conț
  • Producătorul/furnizorii nu au folosit niciunul dintre ingredientele care au fost testate pe animale sau pe alte persoane.

 

  1. Orientări privitoare la etichetă în conformitate cu Regulamentul 655/2013

Având în vedere importanța produselor cosmetice în viața consumatorilor (sau „utilizatori finali”, cum sunt numiți de Regulamentul 1223/2009), precum și abundența de informații afișate pe etichetele acestora, s-a impus adoptarea la nivel european a unui Regulament (655/2013) prin care să se stabilească criterii comune de justificare a declarațiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice, având scopul de a se asigura faptul că informațiile care îi sunt comunicate utilizatorului final sunt utile, ușor de înțeles și îi permit să ia decizii în cunoștință de cauză.

Așadar, Regulamentul 655/2013 stabilește drept criterii comune următoarele: conformitatea juridică (nu se permit declarațiile că produsul a fost autorizat/aprobat de o autoritate competentă din cadrul Uniunii, nici declarațiile că produsul prezintă un beneficiu specific, neexistent în realitate), veridicitatea (nu sunt permise mențiunile cu privire la ingrediente care nu există de fapt în componența acelui produs), elementele probatorii (declarațiile trebuie susținute de elemente probatorii adecvate și verificabile; dovezile trebuie să țină seama de practicile cele mai avansate), onestitatea (declarațiile cu privire la caracteristicile specifice nu trebuie să fie exagerate, mai ales în situația în care există produse cu caracteristici similare pe piață), echitatea (declarațiile trebuie să fie obiective și să nu creeze confuzie cu produsele concurenței) și alegerea în cunoștință de cauză (declarațiile trebuie să fie ușor de înțeles; comunicările cu caracter comercial trebuie să aibă în vedere capacitatea publicului țintă).

Avocat Denisa Tudor

Lasă un comentariu