Orice activant in sectorul HoReCa, fie ca este nou in business si doreste sa-si lanseze afacerea, fie ca are o anumita vechime, dar vrea o clientela mai numeroasa, va recurge cu siguranta si la mijloacele publicitare on-line. Aici trebuie facuta insa o distinctie intre publicitatea legala si cea ilegala, intrucat poate aparea riscul incalcarii legii si al aplicarii unor sanctiuni pecuniare.

Desi poate parea la indemana trimiterea de mailuri cu caracter publicitar catre adrese de mail colectate de pe site-uri publice, acest lucru nu este indicat. De ce? Pentru ca riscati ca destinatarii spamurilor sa va faca plangere la autoritatea competenta in domeniu, respectiv Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (fosta Autoritate Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si TehnologiaInformatiei), infiintata la 19.09.2008.

Ce reprezinta comunicarile comerciale?

Legea 365/2002 (republicata in 2006), privind comertul electronic, defineste comunicarea comerciala ca fiind orice forma de comunicare destinata sa promoveze, in mod  direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant. Daca aceste informatii permit accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, in special pe nume de domeniu sau o adresa de posta electronica, si daca sunt efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza (cu atat mai mult atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit), atunci acestea nu vor fi considerate ca fiind comunicari cu caracter comercial.

Legea vine in sprijinul protectiei vietii private astfel incat, daca destinatarul nu si-a  exprimat in prealabil consimtamantul expres, atunci este strict interzisa orice comunicare comerciala prin posta electronica.

In ceea ce priveste forma pe care trebuie sa o imbrace consimtamantul destinatarului, aceasta este prevazuta in Norma metodologica din 2002 pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind comertul electronic. Astfel, consimtamantul poate fi obtinut in orice forma, insa, in eventualitatea unui conflict, sarcina probei va reveni furnizorului de servicii. De asemenea, consimtamantul comunicat printr-un mesaj transmis prin posta electronica este valabil exprimat de catre destinatar numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: sa fie expediat din cutia postala in care destinatarul doreste sa primeasca respectivele comunicari comerciale, iar subiectul mesajului sa cuprinda textul “ACCEPT COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA…”, scris cu majuscule, precum si numele sau denumirea persoanei in numele careia se vor transmite comunicarile comerciale.

Furnizorul serviciilor trebuie sa aiba in vedere ca subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, in masura in care acestea constituie comunicari comerciale, trebuie sa inceapa cu cuvantul “PUBLICITATE”, de asemenea scris cu majuscule.

In orice caz, destinatarul comunicarilor comerciale are dreptul sa-si  revoce consimtamantul de a mai primi asemenea comunicari doar prin simpla notificare in acest sens a furnizorului.

In acest scop, norma metodologica prevede in sarcina furnizorului obligatia de a implementa o procedura gratuita, accesibila inclusiv prin mijloace electronice, prin care destinatarul sa isi poata revoca acel consimtamant.

 Atentie! 

Daca au trecut mai mult de 48 de ore de la revocarea consimtamantului de catre destinatar si furnizorul de servicii inca mai trimite astfel de comunicari, atunci acestea vor intra in sfera „spamurilor”.

Care sunt riscurile si sanctiunile ?

Orice persoana lezata de primirea unor mailuri nesolicitate cu caracter comercial poate depune o plangere la ANC (Autoritatea Nationala pentru Comunicatii). Ca raspuns la aceasta plangere, ANC trimite o adresa persoanei impotriva careia a fost facuta plangerea, solicitandu-i sa faca dovada ca a obtinut de la destinatar consimtamantul expres. De obicei, pentru acest raspuns este acordat un termen de cateva zile, precizandu-se ca in situatia in care nu vor fi furnizate informatiile solicitate si detinute, ori daca sunt furnizate informatii inexate, atunci va fi aplicata o amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 50.000 lei. Cu aceeasi amenda va fi sanctionat, de asemenea, furnizorul serviciilor ce efectueaza comunicari comerciale si pentru care nu a primit un consimtamant expres al destinatarului.

In concluzie, cu toate ca informarea on-line a publicului cu privire la anumite servicii sau produse poate parea neoneroasa si eficienta, in realitate poate crea multe prejudicii pentru furnizorul neinformat de dezvoltarea legislatiei anti-spam.

Nota:

Legea nr. 365 din 07/06/2002 privind comertul electronic defineste furnizorul de servicii ca fiind orice persoana fizica sau juridica ce pune la dispozitie unui numar determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al societatii informationale. Prin urmare, consimtamantul presupune acceptarea unor comunicari din partea unei persoane fizice sau juridice, iar acest lucru depinde de expeditorul furnizor de servicii.

 

Lasă un comentariu