Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311
ArticoleSeptember 13, 20240

Soluții pentru „coșmarul digital” de la ONRC?

Soluții pentru „coșmarul digital” de la ONRC?

Dificultățile recente înregistrate în activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului, cauzate de implementarea modificărilor infrastructurii informatice în cadrul procesului de digitalizare, precum și demersurile legislative ale Uniunii Europene pentru extinderea utilizării instrumentelor digitale în dreptul societăților comerciale, au creat o situație urgentă și extraordinară ce necesită măsuri imediate. În acest context și în scopul evitării consecințelor negative asupra mediului de afaceri si asigurării unui cadru administrativ eficient, Ministerul Justiției a supus dezbaterii publice un Proiect de Ordonanță de Urgență. Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.

Care este rolul ONRC?

 Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este instituția publică din România responsabilă cu înregistrarea și gestionarea informațiilor privind persoanele juridice care desfășoară activități economice, fiind o instituție-cheie în acest domeniu. ONRC oferă o platformă online unde utilizatorii pot accesa diferite servicii, inclusiv căutarea informațiilor despre firme, solicitarea de certificate și extrase de la Registrul Comerțului și realizarea altor formalități.

În data de 1 august 2024 ONRC a lansat noua sa platforma online menită să ajute la soluționarea mai rapidă și eficientă a cererilor, lansare care a fost primită inițial cu mult entuziasm. Scopul proiectului de modernizare a platformei online a ONRC era să aducă îmbunătățiri majore în modul de gestionare a informațiilor comerciale. La scurt timp însă, ce s-a dorit a fi o revoluționare, a devenit curând un “coșmar digital” din cauza blocajelor apărute pe platformă. Acest nou portal a dorit minimizarea timpului de așteptare pentru finalizarea operațiunilor, însă din cauza noii infrastructurii IT, platforma oferă utilizatorilor nenumărate întârzieri în aceste operațiuni.

De ce probleme s-au lovit utilizatorii la accesarea noii platforme ONRC?
  1. Blocajele în depunerea dosarelor și la nenumărate procese din cadrul platformei, cum ar fi denumirea noii firme, au reprezentat cea mai mare problemă care a fost întâmpinată la accesarea portalului;
  2. Dosarele depuse nu se pot verifica, completările aduse la dosare nu se înregistrează, facturile pentru plățile deja făcute nu pot fi găsite, iar cererile depuse prin vechiul profil nu se pot vedea în noul portal. Aceste probleme lasă antreprenorii în imposibilitatea de a-și gestiona corect documentele financiare;
  3. Termenele pentru procesarea, înregistrarea și soluționarea cererilor sunt mult prea lungi. Înainte de modernizare, era nevoie de aproximativ 4 zile lucrătoare pentru aceste operațiuni. În prezent, antreprenorii se confruntă cu întârzieri considerabile în procesarea și rezolvarea cererilor lor. De asemenea, termenele pentru rezolvare sunt prelungite automat, în fiecare zi, fără notificări prealabile, creând o incertitudine pentru solicitant;
  4. După lansare, au fost identificate multiple vulnerabilități de securitate care au expus datele personale ale utilizatorilor, generând îngrijorări serioase privind protecția informațiilor sensibile. În loc să fluidizeze depunerea și completarea cererilor, se complică sistemul cerând date care nu au relevanță cu cererea depusă.
Proiect OUG – soluția “coșmarului digital”?

 Noua platformă a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) a stârnit astfel o serie de controverse și frustrări în rândul utilizatorilor, fiind necesară o schimbare în acest sens. În acest context, Ministerul Justiției oferă o serie de soluții temporare pentru rezolvarea “coșmarului digital”. Din dorința de a reduce impactul negativ al acestei implementări, Ministerul Justiției a pregătit un proiect de OUG (Proiect de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru stabilirea unor măsuri în domeniul înregistrării în registrul comerțului și pentru modificarea Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, cu modificările și completările ulterioare) care are în vedere necesitatea simplificării și reducerii numărului de documente sau informații ce se eliberează profesioniștilor la înregistrare.

În primul rând, proiectul de OUG încearcă să suplinească deficitul de personal prin posibilitatea reîncadrării, la cerere, a personalului de specialitate juridică, a consilierilor juridici din ONRC ca registratori.

În plus, noul proiect propune desemnarea temporară, pe o perioadă de un an, a celor cu funcții de conducere de specialitate juridică din cadrul ONRC pentru a exercita controlul de legalitate prealabil înregistrării în registrul comerțului, aceștia urmând să acționeze ca registratori.

Proiectul prevede și abrogarea art. 110 alin. (4) din Legea nr. 265/2022 (eliberarea documentului privind anumite informații punctuale referitoare la înmatriculare sau înregistrarea diferitelor mențiuni), în vederea scăderii numărului de documente și informații atașate certificatelor emise de birourile registrului comerțului la terminarea procesului de înregistrare în registrul comerțului, având în vedere că perioada de aplicare a noii legi a relevat că efortul logistic și resursele umane investite în furnizarea acestor informații nu sunt proporționale cu beneficiul pe care acestea îl aduc destinatariilor.

În concluzie, având în vedere urgența și gravitatea dificultăților apărute în navigarea pe platforma Oficiului Național al Registrului Comerțului, precum și impactul asupra mediului de afaceri, se impune adoptarea rapidă a unor măsuri eficiente prin ordonanță de urgență. Aceste măsuri sunt necesare pentru simplificarea procedurilor, optimizarea resurselor și asigurarea funcționării optime a Oficiului Național al Registrului Comerțului, în conformitate cu cerințele legislative europene.

Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:

➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro

Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.

Avocat Mihaela Murariu

Versiunea în engleză și spaniolă a acestui articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!