Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311
ArticoleNovember 6, 20240

Black Friday 2024 – Informații utile pentru e-consumatori

Legislația românească și cea europeană oferă protecții clare pentru consumatori, acoperind întreg procesul de achiziționare a unui bun, fie prin metoda clasica a magazinului fizic, fie prin intermediul magazinelor de tip e-commerce. Astfel, este imperios ca toți consumatorii să fie înștiințați cu privire la drepturile pe care aceștia le dețin în raport cu operatorii economici, mai ales în perioadele de Black Friday si altele asemenea, când reducerile sau așa-zisele reduceri sunt la orice pas. În cele ce urmează vor fi prezentate cu titlu exemplificativ aspectele pe care orice consumator trebuie să le aibă în vedere în momentul efectuării de cumpărături în mediul online.

  1. Verificarea comerciantului

Potrivit legii, comercianții trebuie să afișeze pe platforma online informații de identificare a acestora (precum denumire, CUI, număr de înregistrare la Registrul Comerțului, adresa sediului social/ punctelor de lucru, obiect de activitate etc.), dar și o serie de documente juridice de tipul Termenilor și condițiilor ori Politicilor GDPR. Prezența tuturor acestor informații pe o platforma de comerț electronic oferă indicii valoroase despre reputația vânzatorului de la care consumatorul dorește să achiziționeze bunuri sau servicii.

  1. Identificarea falselor reduceri

Indicarea reducerilor de preț nu se realizează la întâmplare, ci conform unor reguli clare prevăzute de lege. Astfel, operatorii economici sunt obligați să raporteze reducerile de preț la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile ale produsului (preț de referință) practicat în același spațiu de vânzare, iar nu în mod aleatoriu. De asemenea, aceștia trebuie să indice și care a fost cel mai mic preț din ultimele 30 de zile al produsului și să exprime reducerea în procent sau valoare.

O mărire artificială a prețurilor în perioadele ce premerg reducerile poate fi un semn că mult râvnitul discount nu este, în fapt, unul real.

  1. Dreptul consumatorului la informare

Dreptul la informare este unul dintre cele mai importante drepturi ale consumatorului, alături de dreptul la retragere din contract și dreptul de a beneficia de garanție pentru produsele achiziționate.

Astfel, dreptul la informare include atât prezentarea tuturor informațiilor esențiale ale produsului de către comerciant, precum și stabilirea și afișarea prețului exact al produsului, inclusiv eventuale taxe adăugate, cost de livrare, modalități de plată, livrare, data până la care profesionistul se angajează să livreze bunurile sau să presteze serviciile, cunoașterea identității operatorului economic, a datelor de contact ale acestuia, dar și informații referitoare la politica de confidențialitate și protecția datelor cu caracter personal, care să respecte întocmai Regulamentul (UE) 679/2016, cât și legislația națională.

De asemenea, este important ca operatorii economici să ofere consumatorilor informații cu privire la modalitățile de soluționare online, respectiv alternativă a litigiilor ivite între aceștia și profesioniști.

  1. Dreptul de retur (retragerea din contractul de vânzare la distanță)

Un alt drept esențial recunoscut exclusiv consumatorilor (persoane fizice) este dreptul de retragere din contractul de vânzare la distanță. În general, termenul pentru retur este de 14 zile, însă poate varia în funcție de politica stabilită de către magazinul în cauză. Unde este cazul, consumatorii trebuie să suporte costurile în cazul unui retur de produse ca efect al retragerii din contract fără invocarea unui motiv în acest sens. De asemenea, consumatorii trebuie să cunoască și excepțiile de la dreptul de retragere prevăzute de OUG nr. 34/2014, care includ produsele ce nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății, cele care sunt susceptibile a expira rapid, furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare, furnizarea de ziare, periodice și reviste, cu excepția contractelor de abonament pentru furnizarea de astfel de publicații, contractele încheiate în cadrul unei licitații etc.

  1. Dreptul la garanție

Conform legislației UE, durata de garanție a unui produs este de 2 ani, însă, și în acest caz, aceasta poate varia atât în funcție de produs, precum și în funcție de legislația locală (în România legea prevede garanția de 24 de luni). Pentru a fi returnat un produs, legislația prevede că acesta nu trebuie să fie deteriorat, iar funcționalitatea acestuia să nu fie afectată. În plus, pentru a proteja consumatorii, legea prevede că aceștia pot solicita și obține compensații în cazurile în care au suferit daune din cauza unor produse defecte. Cu privire la defectele produselor descoperite de către cumpărători, potrivit exercitării dreptului la garanție, aceștia au dreptul de a notifica vânzătorul, solicitând reparația bunului, înlocuirea acestuia sau returnarea banilor, respectând politica și termenul de garanție.

  1. Alte drepturi mai puțin cunoscute ale consumatorilor
  • În primul rând, în cazul în care comerciantul nu respectă termenul maxim de livrare prevăzut de lege (de 30 de zile), consumatorul are dreptul fie să refuze primirea produsului (caz în care contractul este anulat și nu mai produce efecte), efectuând astfel rezoluțiunea sau rezilierea contractului, fie să ofere comerciantului o prelungire pentru a finaliza livrarea.
  • În cazul efectuării unui retur, contravaloarea produsului returnat trebuie rambursată de către vânzător în maximum 14 zile de la data primirii returului.
  • Tot în ceea ce privește returul, consumatorul suportă doar costurile directe legate de returnarea produselor, cu excepţia cazului în care profesionistul acceptă să suporte acele costuri sau în care profesionistul nu a informat consumatorul că aceste costuri trebuie suportate de consumator. Așadar, în cazul în care operatorul economic nu informeaza asupra obligației consumatorului de suportare a costurilor ocazionate de retur, primul dintre aceștia va trebui să suporte aceste costuri.
  • Totodată, orice consumator care se consideră lezat din cauza comportamentului comercial ilegal și demonstrează legătura dintre contractul încheiat și prejudiciul suferit are dreptul de a se adresa atât Autorității Naționale pentru Protecția consumatorilor (ANPC), cât și instanței de judecată.
  • Înainte ca un consumator să încheie un contract sau să accepte o ofertă, profesionistul trebuie să solicite consimţământul explicit din partea consumatorului cu privire la orice plată suplimentară faţă de preţul stabilit anterior pentru obligaţia contractuală principală a profesionistului. În cazul în care profesionistul nu a obţinut consimţământul expres al consumatorului, însă l-a dedus utilizând opţiuni incluse în mod automat pe care consumatorul trebuie să le respingă pentru a evita plata suplimentară, consumatorul poate pretinde rambursarea acestei plăţi.
  • Dacă un consumator primește mesaje sau e-mail-uri comerciale fără să fi optat pentru o astfel de informare, acesta se poate adresa Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu plângere.
  • Timerele care însoțesc reducerile de preț sau mesajele de tipul “Grăbește-te, mai e un singur produs în stoc!” sau “Cel mai bun produs din România” sunt ilegale și atacabile în fața ANPC, acestea reprezentând practici comerciale înșelătoare.

Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:

➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro

Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.

Avocat Mihaela Murariu

Versiunea în engleză și spaniolă a acestui articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!