Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311
ArticoleSeptember 30, 20121

Amprenta brandului tau in mintea consumatorului

Brandul (marca) este elementul de distincție al afacerii tale față de concurenți și produsele sau serviciile pe care le vând aceștia. Brandul tău în funcție de calitatea serviciilor și/sau a produselor va oferi încredere consumatorilor fideli companiei tale.

La început a fost numele si culoarea, acum este brandul. Toata lumea știe că un produs sau un serviciu este un ansambul de avantaje și funcții care sunt oferite consumatorilor. Produsele și serviciile sunt “împachetate” cu elemente care scot foarte mult sau mai puțin în evidență calitatea și proveniența lor, astfel pentru produse avem: numele și culoarea (împreună formează o marcă) dar și eticheta, greutatea, stilul, etc., elemente folosite de producator pentru a evidenția anumite calități. Pentru servicii sunt utilizate mai puține elemente de scoatere în evidență cum ar fi: numele și culoarea, dar acest lucru nu înseamnă că nu sunt de efect.

În zilele noastre culoarea este un element de multe ori primordial în alegerea produselor și/sau serviciilor. Cele mai bune exemple în domeniul serviciilor este Orange, o marcă de rezonanță pe piața serviciilor de telecomunicații și folosită adesea sub mai multe forme, cea mai des întâlnită fiind pătratul portocaliu:

Când Orange a depus marca formată dintr-un pătrat portocaliu la OSIM (deci au solicitat înregistrarea doar pentru o singură culoare fără parte verbală), examinatorii OSIM au cerut foarte multe documente și un istoric pentru a fi acceptată la inregistrare. De regulă sunt foarte puține mărci acceptate la înregistrare doar cu o singură culoare considerandu-se ca marca nu ar fi distinctivă.

Un alt producator care a ales să atragă atenția prin culoare este Kraft Foods România pentru produsul Milka. Ambalajele produselor Milka au în proporție foarte mare culoarea mov, iar Milka a susținut că a dobândit distinctivitate prin folosința îndelungată și publicitatea masivă, la fel ca în cazul operatorului de telecomunicații Orange.

Culoarea este un punct de referință pentru consumatori, mulți dintre ei orientându-se mai mult după culoare decât după denumirea produselor.

”Acest lucru dovedește încrederea consumatorilor în calitatea produselor și loialitatea față de producatorul lor”.

”Nu puțini au fost clienții care au venit cu cerința de a folosi doar o anumită culoare pentru înregistrarea mărcii lor pentru a scoate în evidență mai mult produsele / serviciile luând exemplele oferite mai sus” mai precizează avocat Elena Grecu de la Nomenius.ro. Dar protecția nu se poate acorda decât atunci când solicitantul dovedește faptul că marca lui este distinctiva și cunoscută de către consumatori.

În schimb, dacă marca este formată atât dintr-o culoare cât ăi dintr-o parte verbală marca se înregistrează fără nicio problemă.

Studiile au arătat că un produs de culoare influențează 60-80 % decizia de cumpărare a clientului, ceea ce face ca alegerea culorii greșite este o condamnare la eșec înainte ca orice brand să aibă o oarecare ascendență.

Etichetele cele mai cunoscute din lume, sunt definite de culorile lor. Ne ia o secundă să ne gândim la culorile produselor sau serviciilor și ne vin în minte instantaneu multe branduri populare cum ar fi: Coca-Cola, Facebook, Apple, McDonalds, de ce oare? Toate aceste companii folosesc strategic culorile în logo-ul lor, dar și pe website-uri de prezentare, ceea ce le face ușor de recunoscut produsele sau serviciile în întreaga lume.

Culoarea este unul dintre primele elemente care definesc un brand și rămâne “amprenta” în mintea consumatorilor.

Există câteva culori care pot fi folosite într-un joc al culorilor: rosu, albastru, verde / tonuri de gri, și galben. 95 la suta din companii folosesc doar una sau două culori, 5 la sută folosesc mai mult de două, 41 la suta numai în textul de utilizare (aici putem da exemplu Google).

Culorile influențează emoțiile, emoții care duc de cele mai multe ori la luarea unei decizii în favoarea sau defavoarea producătorilor sau celor care oferă servicii. Mergeți într-un magazin și o să vedeți o multitudine de culori unele mai stridente altele mai puțin, altele care îți încântă ochiul și chiar te atrag să încerci. Alegerea culorilor pentru marca pe care o dezvoltați și o depuneți la înregistrare este un aspect foarte important.

One comment

  • Radu C

    October 3, 2012 at 10:33 am

    Buna ziua,

    Foarte bun articolul despre branduri, multi dintre noi nu se gandesc ca atunci cand alegi un produs trebuie sa fii atent si la ce mai scrie pe etichete sau chiar ambalajul produsului, nu, multi se uita la pret si daca forma este aceeasi (bine si culoare). Am vazut multe produse prin supermarketuri care seamana izbitor de mult facute de alti producatori, daca nu esti atent esti tentat sa iei doar pretul in considerare (astfel renunti la calitate).

    Radu

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!