Exploatarea unei platforme de comerț electronic implică asumarea unei multitudini de obligații legale, a căror nerespectare poate atrage sancțiuni considerabile aplicate de autorități. În contextul unui mediu digital tot mai strict reglementat, este imperativă cunoașterea și conformarea cu dispozițiile legale aplicabile în vederea protejării afacerii și asigurării unei experiențe de achiziție sigure și transparente pentru consumatori.
Cu titlu preliminar, indiferent de forma de organizare și obiectul de activitate, în vederea comercializării online, este necesară obținerea codului CAEN 4791 – Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet.
Conform Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic, deținătorul unui site de e-commerce are obligația afișării într-un loc vizibil pe platforma online a următoarelor informații prezentate cu titlu exemplificativ: denumirea și sediul acestuia, date de contact (număr de telefon, adresă poștală electronică etc.), numărul de înregistrare în registrul comerțului sau în alt registru public similar, codul de înregistrare fiscală, obiectul de activitate, numărul autorizațiilor, tarifele aferente serviciilor oferite sau produselor disponibile pe platforma, includerea sau neincluderea în preț a cheltuielilor de livrare, precum și valoarea acestora, dacă este cazul și în final orice alte informaţii pe care comerciantul este obligat să le pună la dispoziţie consumatorilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
În plus, efectuarea de comunicări comerciale prin poștă electronică (transmiterea de newslettere) necesită obținerea consimțământului destinatarului în prealabil. Comunicările comerciale trebuie să fie clar identificabile, să indice în mod clar persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt realizate, iar dacă includ oferte promoţionale (reduceri, premii, cadouri) şi competiţii sau jocuri promoţionale, trebuie să fie clar identificate ca atare, cu condiţii de obţinere şi participare uşor accesibile şi clar prezentate.
Începând cu luna august a anului 2022 este obligatorie afișarea pe prima pagină a site-ului a pictogramei pentru Platforma SOL (soluționarea online a litigiilor), cu link către https://ec.europa.eu/consumers/odr și respectiv o pictogramă pentru Platforma SAL (soluționarea alternativă a litigiilor), cu link către https://anpc.ro/ce-este-sal/.
Totodată, în vederea respectării obligației de informare a consumatorilor prevăzută la art. 6 din O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, este necesar să existe pe site un document numit Termeni și Condiții. Acest document va reprezenta contractul de vânzare la distanță, încheiat între vânzător și client. Prin urmare, în cuprinsul acestui document trebuie să se regăsească aspecte precum: drepturile și obligațiile părților, politica de livrare și de retur, procedura referitoare la comandă, informații cu privire la preț, modalitatea de plată, proprietate intelectuală, garanții, soluționarea conflictelor etc.
Un alt document ce trebuie pus la dispoziție pe site este Politica de Confidențialitate, prin care consumatorul, în calitatea sa de persoană vizată conform GDPR, este notificat cu privire la modalitățile de prelucrare a datelor cu caracter personal colectate și gestionate prin intermediul site-ului, în conformitate cu reglementările aplicabile în materie.
Potrivit H.G. nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare, prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură se exprimă în lei. Totuși, dacă prețul este indicat în alte valute, acesta trebuie să fie clar și ușor de înțeles. În mod similar, cheltuielile privind transportul și ambalarea trebuie menționate separat, fiind ușor de identificat.
În conformitate cu prevederile legale, orice comerciant care notifică o reducere de preț are obligația de a o raporta la prețul de referință aplicat anterior în același spațiu de comercializare pentru produse sau servicii identice. Prețul de referință este definit ca fiind cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în decursul perioadei de 30 de zile anterioare datei la care este aplicată reducerea de preț. Indiferent de forma, modalitatea de publicitate sau motivul reducerii, orice comunicare privind scăderea prețurilor trebuie să fie destinată ansamblului consumatorilor și să prezinte, sub formă numerică, reducerea în raport cu prețurile de referință. În scopul evitării unei amenzi, toate documentele justificative legale care fac dovada prețului anterior, trebuie să fie păstrate și prezentate organelor de control abilitate, la cerere.
În final, prin Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, se urmărește protejarea consumatorului și o bună funcționare a pieței. Astfel, o practică comercială este considerată incorectă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții, respectiv contravine cerințelor de diligență profesională și alterează sau are potențialul de a altera în mod esențial comportamentul economic al consumatorului mediu vizat sau al membrului mediu al unui grup specific de consumatori căruia i se adresează. Pe cale de consecință, astfel de comportamente sunt sancționate considerabil.
Regulile expuse anterior sunt prezentate nelimitativ, legislația aplicabilă activităților de vânzare online fiind una stufoasă și nu de multe ori ușor de parcurs. Astfel, se recomandă ca fiecare operator economic ce oferă bunuri sau servicii în mediul online să apeleze la consultanța unui specialist în materia e-commerce – GDPR pentru a se asigura că activitatea sa respectă obligațiile din aceste domenii.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Avocat Mihaela Murariu