Instituțiile statului nu vor mai solicita documente emise tot de stat

Începând cu data de 1 ianuarie 2022, instituțiile publice nu mai pot solicita persoanelor fizice și juridice copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții ale statului, potrivit unui proiect de lege promulgat de Președintele României, Klaus Iohannis.

Proiectul legislativ a fost adoptat de Parlament și promulgat de președintele Iohannis și duce mai departe măsura legilor de tipul „anti-birocrație”, inițiate în trecut și de alți parlamentari.

Acesta prevede faptul că „Se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale”.

Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2022, ar trebui ca instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale să solicite entităților care au emis respectivele documente, în format electronic, copii sau extrase de pe acestea, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public.

Cu toate acestea, privind încercările sistemului legislativ de a veni în sprijinul populației prin adoptarea de norme legislative anti-birocrație, rămâne întrebarea dacă acestea din urmă pot fi aplicate, astfel încât să producă efectul dorit și să sprijine cu adevărat demersurile populației, dar și ale instituțiilor, de a elimina birocrația. Mai mult, proiectul de lege nu prevede sancțiunile care pot apărea în cazul nerespectării normelor din cuprinsul acestuia.

Ținând cont de faptul că aparatul administrativ din foarte multe zone ale României, în special cele rurale, nu are capacitate logistică, atât din perspectiva personalului necesar și calificat, cât și din perspectiva mijloacelor tehnice, de a pune în practică aceste prevederi, în special de a transmite documentele respective prin poștă electronică, putem considera că pentru moment această lege nu ajută foarte mult, în lipsa posibilității reale de a fi aplicată în cazurile practice.

În continuare, populația se confruntă cu dificultăți foarte mari atunci când se află în colaborare cu instituțiile statului. Demersul este unul foarte bun în vederea sprijinului acordat cetățenilor, fiind totodată și un impuls pentru reforma și modernizarea administrației publice, astfel cum afirmă chiar inițiatorii proiectului de lege, însă rămâne în continuare deschisă problema faptului că acest proiect ar putea rămâne în stadiul unei “forme fără fond“.

De altfel, în trecut, pe proiecte legislative asemănătoare, Consiliul Legislativ a considerat că un astfel de proiect, care cuprinde norme legislative pentru reglementarea domeniului debirocratizării, nu este suficient pentru scopul propus, nu poate fi aplicat în practică și nici nu este corelat cu ansamblul legislației în materie.

 

Avocat Elena Manea

Leave A Comment