Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311

Investitorii străini în mediul de afaceri românesc.

Investițiile străine. Garanțiile și facilitatile acordate investitorilor străini în mediul de afaceri românesc.

 

Construirea unei  imagini pozitive asupra României privind aspectul investițiilor străine, în sensul în care țara noastră să fie percepută de către investitorii străini ca o destinație atractivă de business trebuie să pornească de la premisa conferirii unui avantaj competitiv de către statul român în această direcție. Pentru ca investitorii străini să ia în considerare țara noastră ca un loc propice dezvoltării unei afaceri, este necesar ca statul român să le ofere acestora o serie de motivații.

Orice antreprenor care dorește să activeze în mediul de afaceri românesc se raportează la atractivitatea avantajelor pe care i le oferă statul ca suport în susținerea investiției.

Legislația românească, în vederea încurajării realizărilor investițiilor străine pe teritoriul țării noastre, asigură investitorilor o serie de garanții și facilități.

Principiul libertății formelor de investire. Ordonanța de urgență 92/1997 privind stimularea investițiilor directe prevede posibilitatea oricărui investitor străin de a opta pentru oricare din formele de societate prevăzute de lege.

Principiul egalității de tratament – just, echitabil și nediscriminatoriu – pentru investitorii români sau străini, rezidenți sau nerezidenți în România. Prin interzicerea discriminării dintre investitorii străini și investitorii români s-a tranșat o problemă importantă ce se impunea a fi soluționată deoarece vechea legislație românească recunoștea un regim mai favorabil aplicabil investitorilor străini.

Este însă prevăzută și o excepție de la acest principiu, prevăzute de Ordonanța de urgență 92/1997: în cazul în care un acord bilateral de promovare și protejare reciprocă a investițiilor sau o altă lege ar oferi un tratament mai favorabil unui investitor, acesta va beneficia de acel tratament.

Garanția împotriva naționalizării investiției, exproprierii sau altor măsuri cu efect echivalent. Conform ordonanței anterior menționata, investițiile nu pot fi naționalizate, expropriate sau supuse unor măsuri cu efect echivalent, exceptând cazurile în care astfel de măsuri întrunesc cumulativ următoarele condiții: sunt necesare pentru o cauză de utilitate publică, sunt nediscriminatorii, se efectuează în conformitate cu prevederile exprese ale legii, se fac cu plata unei despăgubiri prealabile, adecvate și efective.

Dreptul investitorului la asistență privind parcurgerea formalităților administrative. Statul român se angajează, conform Ordonanței de Urgență 92/1997, ca prin organismele sale, să ghideze investitorul în implementarea planului de dezvoltare a businessului.

Dreptul la conversia în valuta investiției a sumelor în lei ce le revin din investiție, precum și la transferul valutei în țara de origine, potrivit reglementărilor privind regimul valutar. Veniturile se pot referi la dividende sau alte beneficii obținute de la societatea română care pot fi obținute, spre exemplu, prin vânzarea acțiunilor sau a parților sociale deținute de investitori sau obținute ca despăgubiri în urma naționalizării/exproprierii investiției.

De asemenea, investitorii vor beneficia de facilități fiscale și vamale. Li se recunoaște, de asemenea, posibilitatea reportării pierderilor înregistrate în cursul unui exercițiu financiar pe seama profitului impozabil al exercițiilor financiare următoare, posibilitatea utilizării amortizării accelerate, posibilitatea deducerii cheltuielilor pentru reclamă și publicitate din profitul impozabil, posibilitatea angajării de cetățeni străini, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Dreptul investitorilor de a alege instanțele judecătorești sau arbitrale competente pentru soluționarea eventualelor litigii. Litigiile dintre investitori și statul român pot fi soluționate, în funcție de alegerea investitorului, prin următoarele proceduri: procedura internă, în conformitate cu legea contenciosului administrativ, procedura de conciliere și arbitraj instituțional desfășurată sub egida ICSID (Centrul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții – conform Convenției de la Washington) sau procedura de reglementare ad-hoc de arbitraj conform Regulamentului de Arbitraj al Comisiei Națiunilor Unite pentru Drept Comercial Internațional (UNCITRAL).

Pentru ca investitorii străini să se îndrepte spre țara noastră în vederea dezvoltării unui business, economia românească trebuie să le ofere acestora o motivație.  Deși statul român oferă avantaje competitive în oferirea susținerii investițiilor străine, imaginea consacrată a României ce reflectă lipsa de ușurință cu care se pot face afaceri generează majoritatea obstacolelor în vederea atragerii investitorilor.

O strategie bine pusă la punct bazată pe un suport motivațional solid și coerent ar fi o soluție în creșterea atractivității mediului de afaceri pentru investitorii străini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!