Printr-un nou proiect legislativ se urmărește modificarea Legii nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe, respectiv a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
În ceea ce privește Legea nr. 201/2016, prin proiectul de lege vor fi introduse o serie de definiții noi, mai exact referitoare la dispozitivul electronic pentru încălzirea tutunului, respectiv la țigareta electronică, după cum urmează:
- dispozitiv electronic pentru încalzirea tutunului – dispozitiv utilizat în cazul produselor din tutun încălzit care nu implică combustie;
- țigareta electronică – un produs care poate fi folosit pentru consumul de vapori care conțin sau nu conțin nicotină, prin intermediul unui muștiuc sau orice componentă a acestui produs, inclusiv un cartuș, un rezervor și dispozitivul fară cartuș sau rezervor. Țigaretele electronice pot fi de unică folosință sau pot fi reumplute prin intermediul unui flacon de reumplere sau rezervor sau pot fi reîncărcate cu cartușe de unică folosință.
Prin același proiect legislativ, în Legea nr. 349/2022 va fi introdusă interdicția comercializării a tuturor categoriilor de produse care conțin tutun, a țigaretelor electronice, a flacoanelor de reumplere pentru țigaretele electronice si a dispozitivelor electronice pentru încalzirea tutunului prin automate.
De asemenea, va fi interzisă vânzarea tuturor categoriilor de produse care conțin tutun, a țigaretelor electronice, a flacoanelor de reumplere pentru țigaretele electronice și a dispozitivelor electronice pentru încalzirea tutunului tinerilor cu vârstă sub 18 ani.
Suplimentar, vânzarea produselor ante-menționate nu va fi permisă nici prin intermediul dispozitivelor de tipul easybox/ locker. Potrivit proiectului de lege, prin dispozitive de tip easybox/locker se întelege o cutie/spațiu securizat destinat depozitării coletelor poștale pentru a fi ridicate de către destinatari în baza unui cod/parole furnizate prin mijioace de comunicare electronice sau în momentui efectuarii plății ramburs la dispozitivul respectiv.
În cazul în care aceste produse vor fi comercializate, respectiv livrate prin intermediul serviciilor poștale și de curierat, coletul va trebui să conțină cât mai lizibl mesajul ,,ATENȚIE! ACEST PACHET CONȚINE PRODUSE DIN TUTUN ȘI/SAU PRODUSE CARE CONȚIN NICOTINĂ”. Mai mult, reprezentantul firmei de curierat/ a serviciului poștal ce efectuează livrarea va avea obligația de a verifica datele de identificare și vârsta destinatarului. În mod practic, verificarea se va efectua prin compararea datelor coletului cu cele din Cartea de Identitate a destinatarului prezentată la momentul livrării.
Atunci când aceste date nu corespund, coletul va fi returnat comerciantului expeditor, urmând ca destinatarului să îi fie restituită contravaloarea produselor achitate în avans, diminuată cu valoarea transportului.
Nu în ultimul rând, potrivit proiectului de lege, instituțiile de învătământ vor avea obligația de a adopta anumite măsuri corective, prin regulamentele interne, pentru a fi aplicate elevilor în caz de nerespectare a prevederilor referitoare la vânzarea/deținerea și utilizarea tuturor categoriilor de produse care conțin tutun, a țigaretelor electronice, a flacoanelor de reumplere pentru țigaretele electronice și dispozitivelor electronice pentru încălzirea tutunului în incinta acestora.
Atragem atenția asupra faptului că, potrivit formei actuale a proiectului legislativ, nerespectarea de către persoanele juridice a anumitor prevederi privind comercializarea, respectiv interzicerea comercializării produselor vizate se va putea sancționa cu amenda contravențională în valoare de 10.000 de lei și cu sancțiunea complementară a suspendării activității pe o perioadă de 30 de zile, la prima abatere.
În cazul săvârșirii unei noi contravenții la Legea nr. 349/2002 amenda va fi în cuantum de 20.000 de lei, iar sancțiunea complementară va consta în închiderea unității.
Precizăm faptul că proiectul legislativ nu este încă aplicabil, fiind necesară parcurgerea unor etape suplimentare în procesul legislativ, anume trecerea de Parlament, promulgarea de către Președinte și publicarea în Monitorul Oficial.
➡📞Contact: (+4) 031 426 0745 – office@grecupartners.ro
Avocat Elena-Alexandra Chiorescu