Uniunea Europeana face progrese în ceea ce privește tranziția verde și transformarea digitală, făcând în mod constant modificări în legislația europeană, schimbări menite să asigure o bună funcționare a statelor member ale Uniunii Europene, precum și o garanție în fața egalității tuturor statelor. În contextul evoluției rapide a pieței digitale și a intensificării comerțului online, Uniunea Europeană propune noi reglementări menite să consolideze protecția consumatorilor și să responsabilizeze comercianții.
Proiectele legislative, precum Directiva 2023/2673 privind contractele de servicii financiare încheiate la distanță și Directiva 2024/825 urmăresc transparența informațiilor, prevenirea practicilor comerciale neloiale și protecția față de manipulări precum „greenwashing”. Aceste măsuri reflectă nevoia unei legislații moderne care să răspundă provocărilor tehnologice și să garanteze echitatea în relația consumator-comerciant, promovând un mediu de afaceri sustenabil și etic. Autoritatea Naționala pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) are în vedere transpunerea directivelor menționate anterior și armonizarea cu legislația europeană în domeniul protecției consumatorului.
Astfel, se impun obligații comercianților pentru favorizarea unei înțelegeri clare și oferirea unor informații precise în faza de precontract. Mai mult, proiectul de lege se extinde și asupra regulilor pe care comercianții trebuie să le respecte cu privire la transmiterea informațiilor pe ecranele de mici dimensiuni, exemplul telefoanelor, unde, comercianții practicieni trebuie să transmită informații lizibile, aranjate astfel încât să nu fie îngreunat procesul de înțelegere a mesajului sau cel al pierderii înțelesului mesajului pe timpul vizualizării.
Directiva (UE) 2024/825 introduce modificări semnificative pentru a sprijini tranziția verde a consumatorilor, concentrându-se pe combaterea practicilor comerciale neloiale și pe creșterea transparenței informațiilor despre impactul produselor asupra mediului. Aceasta modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale (2005/29/EC) și Directiva privind drepturile consumatorilor (2011/83/EU) și aduce următoarele schimbări principale:
- Combaterea „greenwashing-ului”: Directiva interzice afirmațiile generice despre impactul de mediu care nu sunt susținute de etichete de sustenabilitate standardizate sau care nu oferă specificații clare. Aceasta include sancționarea declarațiilor înșelătoare despre caracteristicile ecologice ale produselor.
- Informații suplimentare despre produse: Comercianții sunt obligați să furnizeze informații detaliate despre durabilitatea, reparabilitatea și impactul asupra mediului al produselor. Aceste cerințe au scopul de a sprijini alegerile conștiente ale consumatorilor și de a spori o utilizare mai îndelungată a produselor.
- Instituirea unei etichete standardizate pentru garanțiile comerciale de durabilitate, diferențiată de garanția legală de conformitate, pentru a elimina posibile confuzii. În plus, proiectul interzice utilizarea etichetelor de durabilitate care nu sunt certificate de un organism recunoscut sau de autoritățile publice.
- Promovarea tranziției verzi: Directiva urmărește să creeze un cadru care încurajează dezvoltarea produselor sustenabile și accesul consumatorilor la acestea. Prin noile reguli se încurajează transparența în lanțul de aprovizionare și responsabilitatea întreprinderilor față de practicile ecologice.
- Interzicerea obsolescenței timpurii: Comercializarea produselor cu o durată de viață intenționat limitată este acum mai strict reglementată, în vederea reducerii deșeurilor și încurajării economiei circulare.
- Comunicarea transparentă către clienți cu privire la opțiunile de livrare prietenoase cu mediul, cum ar fi transportul cu biciclete sau vehicule electrice.
Aceste modificări sunt parte integrantă a European Green Deal și a Agendei Consumatorului pentru Tranziția Verde, fiind aplicabile începând cu luna septembrie 2026.
În aceeași direcție, Directiva (UE) 2023/2673 aduce modificări importante în ceea ce privește contractele de servicii financiare încheiate la distanță. Aceasta actualizează Directiva 2011/83/UE pentru a integra reglementări specifice acestor tipuri de contracte, înlocuind Directiva 2002/65/CE, care era considerată depășită din cauza dezvoltărilor tehnologice și a evoluției pieței, eliminând redundanțele și lacunele legislative. Astfel, cadrul juridic devine mai simplu și adaptat realităților actuale.
Modificările principale:
- Capitol nou dedicat serviciilor financiare la distanță: Directiva 2011/83/UE a fost extinsă pentru a include un capitol specific acestui tip de servicii. Astfel, legislația devine mai clară și adaptată pentru a reglementa în mod detaliat specificitățile serviciilor financiare oferite online, prin telefon sau alte metode de comunicare la distanță, cât și procedurile pentru stabilirea contractelor în siguranță și cu un nivel ridicat de transparență.
- Extinderea obligațiilor de informare precontractuală: Înainte de încheierea unui contract, comercianții trebuie să furnizeze consumatorilor informații complete, într-un format clar și standardizat, incluzând detalii financiare esențiale: taxe, dobânzi, comisioane, costuri ascunse, caracteristicile produsului financiar (beneficii și riscuri), condițiile de încetare (informații clare despre ce se întâmplă în cazul rezilierii contractului), instrumente interactive care să asigure o mai bună înțelegere a produselor financiare.
- Consolidarea dreptului de retragere: Directiva simplifică exercitarea dreptului de retragere (inclusiv digital), permițând consumatorilor să anuleze contractele încheiate la distanță în termen de 14 zile, precum și informarea consumatorului despre costurile aferente retragerii dacă este cazul.
- Creșterea transparenței în digitalizare privind reguli stricte pentru algoritmi – dacă sunt folosiți algoritmi pentru personalizarea ofertelor, comercianții trebuie să explice modul în care aceștia funcționează, toți termenii și condițiile trebuie să fie accesibile, chiar și pe dispozitivele mobile, protecție împotriva abuzurilor, respectiv prevenirea tehnicilor de manipulare digitală, cum ar fi designul înșelător (dark patterns).
- Sancțiuni eficiente: Statele membre trebuie să adopte un regim de sancțiuni proporțional și descurajator pentru nerespectarea directivei, incluzând penalități financiare, obligația de compensare a consumatorilor prejudiciați și alte măsuri corective, precum interdicția temporară de a oferi anumite servicii.
Prin transpunerea directivelor sus-precizate se promovează, așsadar, o abordare unitară pentru toate statele membre, eliminând diferențele legislative ce ar putea afecta încrederea consumatorilor. Totodată, statele membre nu pot adopta reglementări mai stricte decât cele prevăzute de directivă, asigurând astfel o aplicare uniformă. În final, Comisia Europeană va evalua impactul acestor schimbări până în 2030 pentru a decide asupra posibilelor ajustări necesare.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Avocat Mihaela Murariu