Una dintre cele mai importante obligaţii pe care vânzătorul şi-o asumă în contractul de vânzare este garanţia contra viciilor. Aceasta decurge din obligaţia acestei părți de a asigura stăpânirea utilă a bunului vândut, adică bunul vândut să fucţioneze în parametrii la care s-a aşteptat în mod rezonabil cumpărătorul în momentul în care s-a angajat să plătească preţul.
Viciile bunului reprezintă defectele acestuia care afectează utilitatea lucrului, făcând-o să scadă. Îndeplinirea obligației de garanție a vânzătorului poate fi verificată de cumpărător la data predării bunului, însă nu toate defectele bunului pot fi descoperite cu acest prilej, ci unele sunt constatate doar ulterior, când va putea fi antrenată răspunderea sa.
Ce poate face un cumpărător care, după achiziţionarea unui bun, constată anumite defecte care fac bunul impropriu întrebuinţării?
Pentru a se putea angaja răspunderea vânzătorului pentru vicii ascunse, cumpărătorul trebuie să dovedească că sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
- Bunul să aibă un defect (viciu). Ex: zgomotul foarte puternic produs de o centrală termică a unui imobil în timpul fucţionării acesteia; autoturismul care face obiectul contractului de vânzare are defecţiuni la sistemul electric;
- Viciul să fie ascuns (cumpărătorul nu a observat defectul în momentul cumpărării bunului şi nici nu putea să-l descopere în ciuda realizării unei atente verificări). Ex: autoturism cu defecţiuni la sistemului electric care au condus la incendiere, borduri pentru trotuar care se sfărâmau şi nu prezentau o rezistenţă mecanică necesară la ciclul îngheţ-dezgheţ, apartament în care se infiltrau masiv aple pluviale în perioade ploiase, teren intravilan neconstruibil din cauza unei mlaştini prost acoperite.
Este foarte important pentru cumpărător ca în momentul în care să decide să achiziţioneze un anumit bun să verifice bunul înainte de a plăti preţul, iar în cazul în care constată o neregulă să o aducă la cunoştinţa vânzătorului de îndată. De ex: X (cumpărător) doreşte să cumpere un apartament. Pe un site de anunţuri imobiliare găseşte un apartament care îi place şi ulterior stabileşte o întâlnire cu Y, proprietarul apartamentului. La faţa locului, X constată igrasie atât în baie cât şi în bucătărie. În mod normal, X trebuie să-l informeze pe Y (vânzătorul) despre existenţa igrasiei şi eventual să se modifice condiţiile contractului, iar Y să scadă preţul apartamentului. Dacă X se decide să cumpere totuşi apartamentul fără să-l informeze pe proprietar despre existenţa igrasiei, el nu va putea invoca ulterior rezoluţiunea vânzării pe motiv că igrasia este un viciu ascuns deoarece, ea fiind vizibilă pe perete, poate atrage atenţia oricui la prima vedere, considerându-se astfel un viciu aparent. Se consideră că vânzătorul şi-a îndeplinit obligaţia de predare. Este important faptul că igrasia poate constitui viciu ascuns în ipoteza în care vânzătorul o maschează printr-un perete fals.
Este în favoarea cumpărătorului să stabilească o clauză contractuală prin care să solicite un termen rezonabil de la sosirea mărfurilor pentru descoperirea şi reclamarea viciilor aparente asupra bunurilor cumpărate.
- Viciul să existe la data predării bunului, chiar dacă el se manifestă ulterior. Ex: defecţiunile la sistemul electric din cauza cărora autoturismul a luat foc să fi existat înainte de a se fi încheiat contractul de vânzare;
- Viciul să fie grav. Viciul este considerat grav atunci când afectează bunul în aşa manieră încât devine impropriu utilizării potrivit destinaţiei sale uzuale sau în cazul în care micşorează valoarea bunului atât de mult încât cumpărătorul, dacă l-ar fi cunoscut, nu ar mai fi cumpărat bunul sau ar fi plătit un preţ mai mic. Ex: defecţiunile la sistemul electric din cauza cărora autoturismul a luat foc au pus în pericol siguranţa conducătorului auto şi a pasagerilor;
- Viciul să se ivească înăuntrul termenului de garanţie (art. 2531 C.civ). În cazul în care viciul nu se manifestă într-o anumită perioadă după predare, cumpărătorul este considerat a fi putut beneficia de calitatea, valoarea ori utilitatea aşteptată de la bunul pe care l-a cumpărat.
Astfel, dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ condiţiile prezentate mai sus, cumpărătorul, în temeiul art. 1710 C.civ., poate cere, după caz: înlăturarea viciilor de către vânzător sau pe cheltuiala acestuia, înlocuirea bunului vândut cu un bun de acelaşi fel, dar care este lipsit de vicii, reducerea corespunzătoare a preţului, proporţională cu reducerea valorii bunului și în ultimă instanță, rezoluţiunea vânzării, situație în care vânzătorul are obligaţia de a restitui preţul , iar cumpărătorul are obligaţia de a restitui bunul în starea în care se află).
- Gabriel Boroi, Mona-Maria Pivniceru, Fişe de drept civil, Ed. Hamangiu, Bucureşti, 2016, pag. 559-564;
- Florin Moţiu, Contracte speciale. Sinteze teoretice, teste-grilă şi speţe, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2015, pag. 23-24;
- Francisc Deak, Lucian Mihai, Romeo Popescu, Tratat de drept civil.Contracte speciale,Ed. Universul Juridic,Ediţia a V-a, Vol.1(Vânzarea.Schimbul), Bucureşti, 2017;
- Răzvan Dincă, Contarcte civile speciale în noul Cod civil, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2013, pag. 139-146;
- T. Mehedinţi, dec. Nr. 473/1913, în C.Hamangiu, N. Georgean, Codul civil adnotat, vol. III, nr. 2 pag. 464;
Teodora Ioana Oprișan, colaborator Grecu și Asociații
44 comments
George
February 26, 2018 at 7:48 am
Buna ziua ,
Am achizitionat o canapea, articolul a iesit din garantia de 2 ani oferita de catre vanzator, ulerior am constatat cum ca materialul de pe canapea se exfolieaza.Ce pot face in acest sens?Este un vicu ascuns?Durata medie de utilizare oferita de catre producator este de 10 ani.
Va multumesc,
Grecu si Asociații
February 27, 2018 at 2:13 pm
Buna ziua,
Intr-adevar, daca termenul de garantie de doi ani, calculat de la livrarea produsului s-a implinit, consumatorul poate pretinde inlocuirea produselor ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare. Pentru a putea insa invoca garantia contra viciilor ascunse, va fi necesar sa se demonstreze ca la momentul livrarii au existat deficiente de proiectare care afecteaza functionarea in bune conditii a produsului. Analizand situatia expusa de dumneavoastra, apreciem ca este dificil de dovedit faptul ca in baza unei defectiuni tehnice existente la momentul achizitionarii bunului, acest viciu se manifesta in prezent.
Pentru informatii suplimentare, va rugam sa ne contactati.
O zi frumoasa,
Grecu si Asociatii
marcu
September 9, 2018 at 6:41 pm
buna seara.
acum 4 ani am cumparat un apartament nou direct de la dezvoltator prin programul prima casa.l am cumparat in august dar pana ne am mutat au mai durat 3 luni din cauza unor probleme.dupa ce ne am mutat au inceput sa apara altele.l am notificat in scris si verbal pe proprietar despre ele dar a rezolvat doar partial problema,mai exact cand bate vantul efectiv imi umfla peretii, fiind din rigips au inceput sa troncane,acoperisul scartaie,iar mai nou au adus niste modificari la alte apartamente amplificand zgomotele si curentul de aer care intra in apartament.mai pot face ceva pe cale legala sa imi repare apartamentul?
Grecu si Asociații
September 10, 2018 at 7:51 am
Buna ziua,
Obligatia de garantie contra viciilor, precum si cea contra evictiunii, a vanzatorului fata de cumparatorul unui bun imobil este supusa unor termene si conditii stabilite in Codul civil, precum si in legislatia care reglementeaza domeniul constructiilor, acte normative care stabilesc, in functie de bunul care este afectat, modul si termenul in care cumparatorul prejudiciat se poate indrepta impotriva vanzatorului pentru repararea bunului afectat, rezolutiunea vanzarii sau, dupa caz, reducerea pretului.
In cazul descris de dumneavoastra, in principiu, sunteti inca in termen pentru a va adresa instantei in vederea obligarii vanzatorului la plata daunelor provocate, insa, o astfel de actiune trebuie pregatita minutios, fiecare viciu descoperit raportandu-se la termenul in care a fost descoperit sau, dupa caz, acela la exprirarea caruia cumparatorul nu mai are dreptul de a fi despagubit, precum si la intreg comportamentul vanzatorului, atat anterior, cat si ulterior vanzarii.
In concluzie, de principiu, puteti sa va adresati unui avocat, care sa va ajute in redactarea, mai intai, a unei notificari catre vanzator, prin care ii puneti in vedere sa repare apartamentul, iar daca aceasta notificare ramane fara rezultat, urmeaza sa il actionati in judecata.
O zi frumoasa!
Grecu si Asociatii
marcu
September 11, 2018 at 5:20 am
buna dimineata.multumesc pt raspuns.o zi placuta.
ioana
October 20, 2018 at 6:00 pm
Bună ziua,
Am achiziționat un apartament direct de la constructor cu loc de parcare. Nu am permis si nici mașină. După vreo 3 luni, o persoană mi-a spus ca locul e cam strâmt. L-am măsurat și am descoperit ca e cu 10 cm mai îngust decât ar trebui să fie (conform normativului 132-92) și mai scurt cu vreo 5 cm. Pe locul de parcare e un stâlp. La fel e si locul vecinului (îngust și cu stâlp). Având in vedere că nici el nu are mașină, nu pot sa îmi dau seama daca încap ambele mașini pe acele locuri de parcare. Poate fi considerat viciu ascuns? Doar cele 2 parcări sunt înguste si scurte.
Grecu si Asociații
October 22, 2018 at 9:47 am
Buna ziua,
Viciile descrise de dumneavoastra se incadreaza in categoria viciilor aparente, ele neputand fi catalogate ca vicii ascunse datorita faptului ca nu necesitau o asistenta de specialitate (ex. expertiza) pentru a fi descoperite de cumparator. Faptul ca locurile de parcare sunt mai inguste si mai scurte decat dimensiunile prevazute in acel normativ puteau fi constatate de un cumparator diligent inca de la momentul vanzarii, fiind necesare simple masuratori si verificarea legislatiei incidente din partea dumneavoastra ca si cumparator.
O zi frumoasa!
Grecu si Asociatii
Adrian
November 18, 2018 at 7:30 pm
Buna seara,
Am achizitionat un casa de la un dezvoltator imobiliar acum 3 luni de zile care in acel moment nu avea racordarea la gaze facuta, dar era trecuta ca si obligatie a vanzatorului.
Acum ca s-a facut racordarea am observat ca este o problema undeva pe traseul caloriferelor deoarece scade presiunea apei din instalatie cu toate caloriferele oprite ( probabil o fisura la una din tevile ascunse in sapa).
Vanzatorul nu mi-a furnizat nici planul instalatiei de apa, nici pe cel al circuitului electric si nici pe cel al circuitului de gaze.
La exterior au inceput sa mai cada bucati de tencuiala.
Vanzatorul nu mai raspunde la telefon.
Va rog sa-mi scrieti daca se mai poate face ceva in acest moment – sunt dispus sa merg pana in instanta si sa il actionez pentru toate defectele enumerate mai sus plus multe altele mai mici.
Va multumesc,
Adrian
Grecu si Asociații
November 26, 2018 at 11:07 am
Buna ziua,
Conform art. 1707 Cod civil, vanzatorul are obligatia de a garanta pentru orice vicii ascunse ale bunului vandut, care nu puteau fi descoperite la data predarii de cumparator, fara asistenta de specialitate. Din ceea ce ne-ati semnalat, reiese ca racordarea a fost facuta ulterior vanzarii casei, probabil de o firma specializata in domeniu, insa nu de vanzator.
Prin urmare, aceasta firma are obligatia de a garanta lucrarea efectuata pentru orice viciu ascuns, iar in cazul in care nu va dori sa remedieze de buna voie aceste probleme, puteti obtine pe cale judiciara obligarea lor la inlaturarea viciilor, cu respectarea termenului de prescriptie de 3 ani de zile care incepe sa curga de la data descoperirii viciilor, dar nu mai tarziu de 1 an de la data receptiei lucrarii de racordare.
Pentru problemele privind tencuiala, acestea intra sub incidenta garantiei vanzatorului pentru vicii ascunse, putandu-i-se solicita acestuia sa le repare, iar in cazul in care refuza puteti obtine pe cale judiciara obligarea sa la inlaturarea viciilor, cu respectarea termenului de prescriptie de 3 ani de zile care incepe sa curga de la data descoperirii viciilor, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data receptiei predarii bunului.
O zi frumoasa!
Grecu si Asociatii
Cristi
February 18, 2019 at 12:29 pm
Buna ziua,
In urma cu aproape 2 ani am cumparat un apartament la etajul 4 (mansarda), intrun bloc nou. La data cumpararii apa de la robinet nu avea presiune, dar am fost asigurati atat eu cat si ceilalti locatari (verbal) ca un hidrofor este in constructie si presiunea apei va fi normala.
Ulterior hidroforul a fost intradevar montat, insa in ultimele zile dezvoltatorul ameninta cu inchiderea acestuia.
In cazul in care acesta decide oprirea hidroforului, in consecinta eu ramanand iar fara presiune la apa, se incadreaza aceasta situatie in ar. 1707 cod civil?
Multumesc frumos
Grecu si Asociații
February 18, 2019 at 2:15 pm
Buna ziua,
Neconformitatea de care aveati cunostinta la data cumpararii nu poate fi calificata drept un viciu ascuns. Pentru a va subscrie dispozitiilor legale prevazute la art. 1707 ar fi trebuit sa nu cunoasteti situatia legata de presiunea mica la apa si sa considerati ca totul este in regula fara a avea asteptari de a functiona necorespunzator.
Cu toate acestea, cel mai probabil ca in contractul de vanzare exista obligatia dezvoltatorului de a vinde proprietatea cu tot cu utilitati functionale si va puteti prevala de contract si neindeplinirea obligatiilor ce decurg din acesta.
Daca doriti sa dezvoltam subiectul, va rog sa ne contactati telefonic sau putem stabili o intalnire in acest sens.
O zi frumoasa,
Grecu si Asociatii
Adela B
March 12, 2019 at 6:52 am
buna ziua,am facut un mobilier la comanda si in urma PV de predare -primire s-au constatat multe defecte vizibile(zgarieturi,material pocnit,albit),contactat seful de fabrica acesta a consimtit respectivele defecte, a ridicat tot mobilierul pt inlocuire dar la urmatorul PV de predare -primire s-au constatat iar defecte despre care s-a spus ca sunt normale(zgarieturi vizibile, material albit),mentionez ca mobila este neagra.
Cele mentionate mai sus se incadreaza la vicii ascuse de catre producatorul de servicii,ce este de facut.
Multumesc frumos
Grecu si Asociații
March 12, 2019 at 2:12 pm
Buna ziua,
Pentru ca defectele pe care le are mobilierul sa se incadreze la vicii ascunse, iar dumneavoastra sa puteti da efect garantiei oferite de codul civil, acestea ar trebui sa se subscrie art. 1707 alin 2, potrivit cu care “este ascuns acel viciu care, la data predarii, nu putea fi descoperit, fara asistenta de specialitate, de catre un cumparator prudent si diligent.” Data fiind situatia dumneavoastra de fapt, avand in vedere posibilitatea de a observa defectele chiar si fara asistenta de specialitate, la care se adauga circumstanta ca se repeta o situatie anterioara deci s-au constatat inclusiv in scris viciile, acestea nu pot fi categorisite ca fiind ascunse. Drept urmare, nu aveti posibilitatea sa va prevalati cu succes de acest temei legal.
Cu toate acestea, daca exista o comanda scrisa, contract sau alta intelegere care poate fi probata, puteti atrage raspunderea civila contractuala pentru furnizarea unor produse necorespunzatoare, sa analizam daca intra sau nu in garantie, sau daca ati achizitionat mobila ca si persoana fizica, in calitate de consumator va puteti adresa cu o plangere la ANPC.
Pentru mai multe informatii, ne puteti contacta la unul dintre numerele de telefon de pe site.
O zi frumoasa,
Grecu si Asociatii
Vera
April 2, 2019 at 8:08 am
Buna ziua,
In urma cu aproape 5 ani, am cumparat un apartament nou de la dezvoltator. La 2 ani de la cumparare au inceput sa crape peretii si sa cada efectiv zugraveala. In urma discutiei cu dezvoltatorul acesta a trimis muncitori si au reparat (as numi mai de graba carpit). Am incercat sa explic ca nu mi se pare normal sa fiu eu nevoita sa zugravesc dupa reparatiile facute, insa nu m-am inteles cu el. In timp, peretii au crapat din nou in locurile reparate initial si i-am rechemat sa repare. Au crapat din nou si din nou refuza sa zugraveasca, costuri pe care eu ar trebui sa le suport. In plus, vor sa ma forteze sa semnez un proces verbal prin care ei atesta faptul ca au facut toate reparatiile necesare mentionand faptul ca pentru vicii ascunse pot reveni catre ei doar termen de 2 ani si au trecut 5. Imi puteti spune va rog, daca sunt obligata sa semnez acest proces verbal de predare primire si daca exista un termen legal pentru care pot solicita astfel de reparatii? Imi este teama ca in 6 luni crapa iar si semnand acest proces verbal ma voi vedea nevoita sa suport eu costurile integral.
Multumesc anticipat pentru raspuns
Grecu si Asociații
April 5, 2019 at 6:52 am
Bună ziua,
(1) Dacă prin lege nu se prevede altfel, prescripţia dreptului la acţiune pentru viciile ascunse începe să curgă:
a) în cazul unui bun transmis sau al unei lucrări executate, alta decât o construcţie, de la împlinirea unui an de la data predării ori recepţiei finale a bunului sau a lucrării, în afara cazului în care viciul a fost descoperit mai înainte, când prescripţia va începe să curgă de la data descoperirii;
b) în cazul unei construcţii, de la împlinirea a 3 ani de la data predării sau recepţiei finale a construcţiei, afară numai dacă viciul a fost descoperit mai înainte, când prescripţia va începe să curgă de la data descoperirii.
(2) Pentru executarea unor lucrări curente, termenele prevăzute la alin. (1) sunt de o lună, în cazul prevăzut la lit. a), respectiv de 3 luni, în cazul prevăzut la lit. b).
In cazul dumneavoastră, o acțiune civilă s-ar subscrie termenului de 1 an de prescripție, insă este cu mult depășit, astfel că mai puteți încerca să vă prevalați de cel de 1 lună pentru lucrări curente, după ce îl determinați pe dezvoltator să mai repare odată.
Nu sunteți obligată să semnați niciun document din partea dezvoltatorului, cu toate acestea, este indicat să ajungeți la orice întelegere amiabilă cu acesta pentru că actiunea pentru vicii ascunse a clădirii însăși este într-adevăr prescrisă.
O zi frumoasă,
Grecu și Asociații
Petrovici Alisa
June 6, 2019 at 10:18 am
Buna ziua,
Am achizitionat un apartament cu 4 camere, la etajul 4 (ultimul etaj), care are o terasa exterioara de cca 40 mp.Precizez ca impreuna cu vecinul de vis-a vis (si el are o terasa la fel-apartamentele sunt in oglinda), reiese o terasa de cca 80mp, sub care se afla apartamente (etajul 3,2,1).In Aprilie 2018 am fost sunatat de catre Dezvoltator sa ma roage sa permit decopertarea terasei mele (desi eu nu aveam niciun fel de problema) din cauza inflitartiilor suferite de catre vecinul de la etajul 3 (locatarii de la etajul 3, au dat in judecata Dezvolatorul). In decurs de 2 luni, terasa a fost facuta de la zero(exista un proces verbal in care e prinsa garantia de 2 ani a terasei). Din motive personale, in luna Februarie 2019 am vandut apartamentul.
Azi, am fost sunata de catre actualii proprietari (ei stiau ca terasa a fost facuta de la zero, din cauza infiltartiilor suferite la etajul 3) cum ca au fost dati in judecata de catre Asociatia de Proprietari, pentru viciile aduse catre cei de la etajele 3,2,1., iar ei “amenintandu-ne” ca ma vor da pe mine “vechea proprietara a apartamentului”. Ce pot face in acest caz?Va rog sa ma ajutati in acesta mare problema.
Grecu si Asociații
June 13, 2019 at 6:47 am
Buna ziua,
Pentru a opera garantia pentru vicii ascunse trebuie ca reclamantul sa dovedeasca faptul ca nu a cunoscut sau nu putea cunoaste situatia imobilului. Discutia pe care o comporta situatia dumneavoastra este putin mai ampla, motiv pentru care va indrumam sa ne scrieri la adresa de e-mail: office@greculawyers.ro , sa lasati si un numar de telefon si un avocat va va contacta.
Cu stima,
Echipa Grecu si Asociatii
Muscalu Melania
June 6, 2019 at 5:01 pm
Buna seara,
Am cumparat de la dezvoltator in aug.2018 un apart…in ianuarie 2019 am constatat ca picura apa din tavan in dormitor,tencuiala s.a exfoliat si a cazut,tavanul s.a umflat fiind din rigips,etc.am luat legatura cu proprietarul care sta deasupra mea,acesta fiind chiar dezvoltatorul, care , mi.a zis ca va face constatari si va remedia situatia. Am mai asteptat inca 3 luni de zile sa ma asigur ca reparatia e in regula ,si pe cheltuiala mea m.am apucat de reparatii. Surpriza,in urma cu trei zile,pe 04.06.2019 constat ca apa picura iar din tavan,in acelasi loc,s-a umflat si parchetul( caci intre timp in aprilie am montat si parchetul),deci ,concluzia nu s-a reparat nimic. Ce e de facut in aceasta situatie caci apart.devine nefunctional de cand l.am luat si pana in prezent! dl.dezvoltator nici nu.mi raspunde la tel.Va rog frumos sa ma invatati cum sa.l notific in scris.am si fotografii si din ianuarie si de acum.Va multumesc frumos!
Grecu si Asociații
June 13, 2019 at 6:47 am
Buna ziua,
Daca doriti sa va sustinem in redactarea unei notificari in ceea ce priveste remedierea problemelor aparute la imobil, va rugam sa ne scrieti la adresa de e-mail: office@greculawyers.ro .
Va rugam sa aveti in vedere ca opereaza si un termen de prescriptie care curge de la data identificarii problemelor si care este de 1 an.
Cu stima!
Echipa Grecu si Asociatii
Manuela Mircea
June 11, 2019 at 8:42 am
Buna ziua. Am cumparat o casa in sept 2017. In aceasta dimineata ne-am trezit cu balconul cazut, lipit efectiv de fatada casei, Imi puteti spune va rog ce putem face legal in aceste conditii? Intrucat se puteau intampla lucruri mai grave o data cu caderea balconului, vreau sa obtin de la constructor mai mult decat refacerea balconului.
Multumesc
Grecu si Asociații
July 12, 2019 at 8:34 am
Buna ziua,
In ceea ce priveste actiunea pe care o puteti inainta, va recomandam sa aveti in vedere garantia pentru vicii ascunse care are ca termen de prescrptie 3 ani de la data predarii constructiei. In ceea ce priveste gradul de pericol la care v-ati expus, ar fi de analizat temeinicia unor daune morale.
Daca doriti sa dezvoltam o discutie mai ampla pe acest subiect, va invitam sa ne scrieti pe adresa de e-mail: office@greculawyers.ro
Va multumim!
Echipa Grecu si Asociatii
Andreea
December 9, 2019 at 8:05 pm
Bună seara,
Am achiziționat o centrală în luna August a acestui an. Toate bune și frumoase până acum 10 zile când centrala nu mai furnizează apă caldă.
Am cerut asistență magazinului de unde am achiziționat centrala dar mă amână de pe o zi pe alta. Știam că vânzătorul răspunde de garanția legală de 2 ani.
Pot să reclam această firmă la ANPC?
În așteptarea unui răspuns din partea d.voastră, vă mulțumesc și vă salut cordial.
Grecu si Asociații
December 18, 2019 at 2:32 pm
Bună ziua,
Desigur că aveți posibilitatea de a formula o plângere la ANPC însă instituția vă va îndrumă inițial să încercați o soluționare amiabilă a diferendului împreună cu vânzătorul. Recomandarea noastră este să formulați o cerere scrisă către acesta sau să trimiteți un e-mail scris și abia după ce trece un termen rezonabil la care nu vă răspunde sau vă răspunde negativ, să procedați la sesizarea autorității.
Pentru mai multe informații legate de aceste aspecte, vă rugăm să ne adresați un e-mail la adresa de office@greculawyers.ro .
Vă mulțumim!
Echipa Grecu și Asociații
Radu Tanase
December 25, 2019 at 6:57 pm
Buna ziua,
Va prezint urmatoarea situatie.
Un prieten a pus pe net anunt ca isi vinde masina. Anuntul foarte corect, fara nimic ascuns. A fost cu viitorul propietar in service unde s a facut o evaluare a masinii si analiza a istoric accidente nr km etc. Dupa analiza s a ajuns la urmatoarea constatare: ar fi nevoie de 500 euro investiti in reparatii. – masina evaluata la 15 000 euro
Vanzatorul a fost de acord sa repare o parte din reparatii(100 euro) si sa scada din pretul initial suma de 400 euro.
S a facut contract de vanzare cumparare – cumparatorul a verificat masina estetic si tehnic(pornit motor, verificat martori) si s-a facut trazactia.
Intrebare: Daca cumparatorul constatat o saptamana mai tarziu ca sunt anumite probleme minore la masina(sub 10% din valoarea masinii) poate sa ridice pretentii de anulare de contract pe baza motivului -vicii ascunse?
Grecu si Asociații
January 16, 2020 at 10:18 am
Buna ziua!
In acest context, trebuie avut in vedere faptul ca un motiv de reziliere trebuie sa fie suficient de serios astfel incat contractul sa trebuiasca anulat. Totusi, avand in vedere conduita vanzatorului de a fi colaborat la verificarea initiala, de a fi scazut din pretul masinii si de a fi cooperat in general, sunt sanse destul de mici de a castiga in instanta cu privire la anularea contractului.
Pentru mai multe detalii, va invitam sa ne scrieti pe adresa office@greculawyers.ro.
O zi frumoasa,
Grecu si Asociatii
Mariana Antonescu
January 22, 2020 at 10:13 pm
Buna seara!
Am cumparat online o masina de spalat in data de 14 noiembrie 2019. Livrarea a fost facuta le 21 noiembrie 2019.
La montarea acesteia pe 4 décembre am constatat ça aceasta facea zgomot puternic si mirosea a cauciuc incins.
Am oprit -o, am golit-o asa cum am putut si am contactat service Whirlpool si magazinul care a vandut-o.
Un tehnician a venit pe 10 decembrie si a constatat ça motorul este ars!!!!! si trebuie inlocuit. Masina absolut noua !!
Am refuzat reparatia deoarece am considerat ça am achizionat un produs nou pentru care am platît pret intreg si nu unul second hand.
Am trimis e-mail magazinului si companie producatoare, i- am contactat si telefonic, dar fara succès.Argumentul este ça au trecut cele 14 zile si am refuzat reparatia.
Ce pot face?
II pot actiona in instanta?
Calea amiabila a esuat. Ce solutii am?
Multumesc anticipat.
Grecu si Asociații
February 28, 2020 at 1:04 pm
Buna ziua.
Puteti incerca sa beneficiati de garantia produsului si sa o reparati la un service specializat. Intr-adevar depasirea termenului de retur ii permite furnizorului sa nu primeasca produsul inapoi.
Va multumim!
Echipa Grecu si Asociatii
Marius
June 28, 2020 at 4:08 pm
Buna ziua! Am achiziționat un ap. Garaj (așa scrie in contractul de vânzare) care a fost racordat la energie electrică fără acte la contorul de pe casa scării. După ce am legalizat actele, când am ajuns să preiau imobilul, am observat ca ceilalți locatari au desfăcut racordarea de la contorul electric de pe scara și astfel spațiul cumpărat nu are energie electrică. Ce pot face in acest caz?
Grecu si Asociații
July 13, 2020 at 9:19 am
Buna ziua,
Spatiul achizitionat de dumneavoastra ar trebui sa beneficieze de un contor electric separat, dedicat acestuia. Astfel, veti fi nevoit sa luati legatura cu furnizorul de energie electrica, iar acesta, in baza obligatiei de remediere a defectiunilor si deranjamentelor survenite in retelele electrice, va intreprinde operatiunile specifice racordarii la panoul electric, respectiv la contor.
O zi frumoasa!
Grecu & Asociatii
Cristian
July 17, 2020 at 1:33 pm
Bună ziua,
Anul trecut, în luna februarie, am cumpărat un apartartament într-un complex rezidențial nou. Înainte de a încheia contractul de vânzare cumpărare am verificat vizual instalația electrica și funcționa. În momentul în care am încheiat contractul de vânzare-cumpărare am fost informați verbal de către reprezentantul dezvoltatorului ca actele pentru contractul individual pentru energie electrica ne vor fi puse la dispoziție în cel mai scurt timp posibil, totul este în regula, dezvoltatorul doar mai trebuie sa aleagă furnizorul. Am sunat și la SDEE Electrica dar ne-au zis ca nu ne pot da nici o informație, sa discutam cu dezvoltatorul. A trecut un an și jumătate și încă nu am primit actele necesare pentru încheierea contractului individual. Între timp rețeaua electrica devine din ce în ce mai solicitata și a început sa ne sara siguranța electrica principala tot mai des. În contractul de vânzare cumpărare vânzătorul (dezvoltatorul) menționează ca are toate avize necesare de la toate autoritățile. Bazându-ne pe aceasta informație și pe garantiile (ce-i drept, verbale) date de notar ca totul va fi în regula am semnat contractul de vânzare cumpărare. Poate fi încadrată aceasta problema ca un viciu ascuns? Îl putem acționa în instanta?
Vă mulțumesc anticipat!
Grecu si Asociații
July 20, 2020 at 3:13 pm
Buna ziua,
Din datele prezentate de dumneavoastra, defectiunile instalatiei electrice ar putea fi calificate drept un viciu asuns, dar depinde de mai multi factori, spre exemplu de modul in care a fost facuta verificarea instalatiei (daca aveti pregatire in domeniul electric, atunci nu mai poate fi vorba de un viciu). Sunt multe intrebari la care ar trebui sa raspundem inainte de a putea oferi o solutie problemei relatate de dvs. Totusi, din ceea ce intuim, o actiune in justitie ar putea avea succes, dar depinde si de obiectivul pe care il aveti si de documentele ce le-ati semnat, precum si cuprinsul acestora.
Daca doriti sa va acordam o consultanta putin mai aplicata, va rog sa ne trimiteti un e-mail cu speta pe office@greculawyers.ro si v ava contacta un coleg.
Multumim.
Echipa Grecu si Asociatii
Andrei
July 21, 2020 at 11:50 am
Buna ziua.
Am vandut in luna martie o casa pe care am predat-o noului proprietar dupa 2 luni conform actului de vanzare.
Noul proprietar taraganeaza trecerea utilitatilor pe numele lui.
Pot rezilia contratele la curent si gaz tinand cont ca sunt mai mult de 4 luni de la vanzarea imobilului?
Multumesc.
Grecu si Asociații
July 30, 2020 at 7:43 am
Buna ziua,
este necesara notificarea si, implicit, incheierea unui nou contract de furnizare utilitati, cu furnizorii de energie electrica si gaze naturale in maximum sase luni de la preluarea locuintei. In caz contrar, pastrand contractul pe numele fostului proprietar, se va comite o infractiune, iar serviciile vor fi sistate.
Avand in vedere faptul ca sunteti vanzatorul, indatoririle dumneavoastra presupun a comunica furnizorilor faptul ca nu mai sunteti proprietar si ca ati efectuat predarea bunului. Prin urmare, da, puteti rezilia contractele de furnizare utititati.
O zi frumoasa!
Grecu si Asociatii
Andrei
July 27, 2020 at 11:36 pm
Buna ziua,
Am cumparat un apartament de la dezvoltator. Acesta este situat la etajul 1 iar la parter sunt spatii comerciale/depozit. Inca de cand am inceput sa fac finisajele la apartament am constatat existenta unui zgomot de utilaj care venea de la parter. Acesta apare la intervale neregulate, nu este foarte puternic dar este deranjant, cel putin pentru mine. Dupa multe insistente si sesizari am reusit sa merg impreuna cu un reprezentat al dezvoltatorului in depozitul de unde presupuneam ca vine zgomotul si am identificat utilajul care provoaca probleme. Din nefericire atunci cand am mers in apartament si am pornit acel utilaj sa vedem cum se aude reprezentantul a spus ca zgomotul nu este suficient de puternic incat sa necesite o actiune din partea lui sau a agentului comercial de care apartine depozitului. Poate sunt eu prea sensibil dar am hotarat sa vand apartamentul si am urmatoarea intrebare:
1. Daca eu vand apartamentul sunt obligat sa mentionez existenta zgomotului cumparatorului? Se poate incadra la categoria de viciu ascuns?
Pana la urma e ca si cum as avea un vecin zgomotos iar poate pe altii nu ii deranjeaza zgomotul. Dar daca le spun despre zgomot trebuie sa scad din pret sau nu il mai cumpara deloc.
Mentionez ca inca nu am CF si am izolat fonic suprafata de sub apartamentul meu(intre spatiul comercial si apartament este un etaj tehnic de 1.5m). Izolarea fonica nu a avut efect zgomotul fiind transmis prin beton.
Multumesc anticipat.
Grecu si Asociații
August 2, 2020 at 9:01 am
Buna ziua,
Situatia sesizata de dumneavoastra poate face obiectul unui dosar pentru vici ascunse, dar nu se incadreaza din punct de vedere al conditiilor prevazute de legislatia in vigoare.
Multumim.
Echipa Grecu si Asociatii
Andrei
October 7, 2020 at 8:17 pm
Multumesc pentru raspuns.
Ce vreti sa spuneti prin “nu se incadreaza din punct de vedere al conditiilor prevazute de legislatia in vigoare.”
Am vreo sansa daca il dau in judecata sa rezolve problema?
Anca Minea
February 20, 2021 at 4:28 am
Buna ziua. In anul 2016 am cumparat de la dezvoltator un apartament la demisol. Ni s-a spus ca avem garantie pt vicii ascunse 10 ani. De a lungul timpului ne-am inundat de nenumarate ori.,sunt probleme la sistemul de scurgere, au fost folosite tevi de diametru necorespunzator. Am putea deschide o actiune in instanta avand in vedere ca am preluat ap acum 5 ani? Multumesc.
Grecu si Asociații
March 1, 2021 at 10:41 am
Buna ziua,
Termenul in care poate fi formulata o actiune pentru vici ascunse variaza, in functie de natura bunului. In cazul dumneavoastra actiunea in instanta poate fi introdusa in maxim 3 ani de la data descoperirii viciului sau 3 ani de la data receptiei bunului.
Pentru mai multe informatii, ne puteti suna la numarul de telefon afisat pe site sau ne puteti scrie pe adresa de office@greculawyers.ro.
Multumim,
Echipa Grecu si Asociatii
Catana alin
February 28, 2021 at 4:05 am
Buna ziua …am cumparat o masina acum 2 saptamini ,cu un viciu ascuns care a aparut doar atunci cind masina s-a incalzit ..dupa 15-20 de km , mai exact cutia este automata..reparatia costa in jur de 1500 euro …masina a costat 2700 euro ..in anunt scria ca nu are nici o problema …am incercat sa vb cu proprietarul sa ajungem la o intelegere amiabila dar nimic trimitindui poze de la mecanic cu erorile si defectele pe care le are masina Ce pot face ?
Grecu si Asociații
March 1, 2021 at 1:28 pm
Buna ziua,
aveti posibilitatea sa depuneti o actiune avand obiect constatarea viciilor ascunse si solicitarea platii pretului reparatiilor sau rezolutiunea contractului pentru a va restitui efectiv pretul deja platit in schimbul masinii. Initial va putem ajuta sa formulati o notificare si daca fostul vanzator nu raspunde favorabil, se depune actiunea in instanta. Conditia pe care trebuie sa o indeplineasca actiunea este sa puteti face dovada ca este o problema mecanica si ca nu ati testat masina inainte de a o cumpara astfel incat sa fi stiut.
Daca va putem ajuta cu mai multe informatii va rugam sa ne sunati la numarul de telefon afisat pe site sau sa ne scrieti pe adresa de e-mail: office@greculawyers.ro.
Echipa Grecu si Asociatii
Alexandra
March 5, 2021 at 7:06 am
Buna ziua,
Am cumparat o casa de la un dezvoltator prin programul casa noua. In luna septembrie 2020 am platit avansu si am facut toate demersurile la banca. Am avut promisiunea verbala ca in luna decembrie ne putem muta, la finalul lunii decembrie am primit aprobarea finala de la banca urmand sa semnam actele. Casa nu era finalizata sa ne putem muta, am discutat cu dezvoltatoru ca in luna ianuarie dorim sa ne mutam sa faca cumva sa grabeasca finalizarea casei pe interior. La inceputul lunii ianuarie am semnat actele de vanzare cumparare, ei nefacand nimic la casa, la mai multe insistente s-au apucat de treaba si au finalizat interiorul la sfarsitul lunii ianiarie. Am reusit sa ne mutam in 28 ianuarie si am facut toate demersurile pentru a face contractele la utilitati pe numele nostru. Pentru a incheia contractul la gaz pe numele nostru trebuia facuta dovada platii facturilor din lunile noiembrie si decembrie, acestea nefiind platite am insistat la dezvoltator sa le plateasca, dar acesta ne tot amana de pe o saptamana pe alta, intr-un final a platit cele doua facturi, dar intre timp s-a emis si factura pe luna ianuarie care ar fi trebuit platita tot de dezvoltator i-am trimis poza cu factura l-am rugat sa plateasca, iar acesta nu mai raspundea la telefon, dupa mai multe insistente am dat de el si a devenit foarte agresiv verbal amenintandune ca vine sa dea si decorativa pe fatada casei chiar daca vremea nu permite acest lucru a zis ca nu il intereseaza daca o sa crape pe urma. Mai putem face ceva daca se intampla acest lucru? Sau va trebui sa suportam noi costurile de reparatii daca se va crapa decorativa? ( Mentionez aici si faptul ca in spatele casei noastre acelasi dezvoltator mai construieste alte 4 case si foloseste apa si curent de la noi pentru constructia caselor, cum vom reusi sa il facem sa plateasca aceste costuri ?)
Grecu si Asociații
March 22, 2021 at 5:27 pm
Buna ziua,
Pentru mai multe informatii legate de speta ar trebui sa ne dati mai multe detalii.
Va indrumam sa ne scrieti la adresa de e-mail: office@greculawyers.ro.
Ar trebui sa verificam contractele, atat antecontractul de la data platii avansului cat si actul final translativ de proprietate si sa va sfatuim pe baza documentelor.
Echipa Grecu si Asociatii
Ana
December 13, 2022 at 1:23 pm
In cazul in care doresc sa achizitionez un apartament direct de la Dezvoltatorul imobiliar, garantia unde se mentioneaza, in Contractul de vanzare cumparare sau in Procesul verbal de predare? De asemenea, dupa cumpararea imobilului este obligatorie incheierea unui Proces verbal de receptie finala dupa 10 ani de la predare? Am citit ca s-ar fi aprobat modificari legislative in acest sens. Va multumesc!
Grecu și Asociații
January 19, 2023 at 9:40 am
Bună ziua!
Mulțumim pentru solicitarea transmisă! Garanția despre care vorbiți se menționează în contractul de vânzare-cumpărare al imobilului. La momentul la care veți semna contractul de vânzare-cumpărare este necesar să semnați si un proces-verbal de predare-primire al acestuia. Procesul-verbal de recepție se încheie anterior intabulării construcției de către vânzător, acesta fiindu-i necesar vânzătorului la momentul transmiterii proprietății. Dacă aveți și alte întrebări sau doriți să vă oferim suportul nostru în acest sens, nu ezitați să ne contactați.
Mulțumim și vă dorim o zi frumoasă în continuare!