Obligații în ceea ce privește produsele preambalate introduse pe piața din România

Preambalat reprezintă combinația dintre un produs și ambalajul individual în care acesta este preambalat.

Un produs este preambalat atunci când este introdus într-un ambalaj de orice natură, în absența cumpărătorului, iar cantitatea de produs conținută în ambalaj are o valoare prestabilită și nu poate fi schimbată decât prin deschiderea sau prin modificarea perceptibilă a ambalajului.

Preambalatele care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislație aplicabilă pot fi marcate cu marcajul “e”. Prin aplicarea acestui marcaj ambalatorul sau importatorul garantează că preambalatul îndeplinește cerințele în materie.

Este de menționat faptul că atât ambalatorul, cât și importatorul au obligații în ceea ce privește produsele preambalate introduse pe piața din România.

Astfel, cantitatea de produs conținută într-un preambalat, cunoscută ca fiind “conținutul real”, trebuie măsurată sau verificată în funcție de masă ori de volum pe răspunderea ambalatorului și/sau a importatorului. Măsurarea sau verificarea trebuie efectuată cu mijloace de măsurare legale adecvate pentru efectuarea operațiunilor necesare. De asemenea, ambalatorul trebuie să efectueze verificări în cursul producției, în conformitate cu proceduri proprii recunoscute de Biroul Român de Metrologie Legală.

În vederea îndeplinirii obligațiilor legale, Biroului Român de Metrologie Legală (BRML) are posibilitatea de a efectua verificări la sediile ambalatorului, ale importatorului sau ale reprezentantului său stabilit în România. Personalul împuternicit al Biroului Român de Metrologie Legală va efectua verificări metrologice prin care să se constate dacă preambalatele îndeplinesc condițiile cuprinse în instrucțiuni. Aceste verificări vor fi efectuate prin sondaj, prin eșantionare la ambalator sau, dacă acest lucru nu este posibil, la importator sau la reprezentantul acestuia stabilit în România.

Că regulă generală, activitățile de supraveghere a pieței de către BRML se efectuează în locurile de vânzare cu amănuntul.

Nerespectarea obligațiilor referitoare la produsele preambalate poate conduce la aplicarea unor amenzi contravenționale între 2500 lei – 10.000 lei, dar și la retragerea loturilor de pe piață.

Avocat Alina Elena Dinu

Lasă un comentariu