În contextul intrării în funcțiune a Sistemului Garanție-Returnare (SGR) la 30 noiembrie 2023, este oportun de amintit că inclusiv comercianții care vând online produse cu ambalaje SGR au un set de obligații, chiar dacă semnificativ mai reduse comparativ cu ceilalți operatori economici implicați în proces. În acest sens, cadrul legal[1] în materie de SGR este aplicabil și în privința comercianților care își desfășoară activitatea economică în mediul online, însă nu în integralitate. Astfel, această categorie particulară de comercianți beneficiază de o serie de exceptări de la regulile generale impuse.
Pe cale de consecință, printre obligațiile care incumbă inclusiv comercianților care acționează în spațiul virtual se numără obligația de a se înregistra în baza de date a SGR, de a plăti furnizorului lor garanția aferentă produselor achiziționate purtând ambalajul SGR, precum și de a o recupera ulterior, prin intermediul vânzării produselor către clienți. Suplimentar, în raport cu produsele supuse sistemului de garanție-returnare, comercianții online sunt obligați să informeze cumpărătorii cu privire la aspectul că le este percepută garanția de 0,50 de bani.
Cu toate acestea, o primă derogare prevazută în mod expres de la regulile în materia SGR vizează faptul că operatorii economici care prestează activități de comerț online nu vor fi obligați să organizeze puncte de returnare a ambalajelor SGR. Suplimentar, comercianților care fac disponibile pe piața națională produse în ambalaje SGR prin intermediul platformelor online nu le incumbă nici obligația de a returna garanția aferentă produselor către consumatorii finali.
Astfel, clienților comercianților online trebuie să le fie adus la cunoștință aspectul că oricare alți comercianți trebuie să primească ambalajele SGR de la consumatori, fără a le solicita acestora din urmă bonul fiscal de achiziție a produsului. Mai mult decât atât, consumatorii trebuie să fie informați, inclusiv la raft, cu privire la categoria produselor care intră în noțiunea de SGR, precum și valoarea și modalitatea de restituire a garanției, adresa și programul punctului de colectare a produselor în ambalaje SGR. În funcție de posibilitățile de care dispune comerciantul, garanția aferentă produselor va fi restituită către consumatorii finali în una dintre următoarele forme: numerar, voucher sau transfer bancar.
Ambalajele supuse sistemului de garanție-returnare sunt ambalajele primare nereutilizabile confecționate din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri. În acest sens, indiferent de locul din care au fost achiziționate, pentru a putea fi returnate, ambalajele SGR trebuie să fie golite în întregime de conținut, nedeteriorate, precum și să aibă aplicat marcajul care indică apartenența la sistem (simbolul reprezentativ și codul de bare SGR). Returnarea ambalajelor poate fi realizată în orice punct de colectare organizat la nivel național, în termen de cel mult 24 de luni de la data anunțării de către administratorul SGR a încetării introducerii pe piață a produsului în cauză. Verificarea apartenenței la sistem poate fi efectuată de către consumatori prin marcajul SGR, informațiile existente la nivelul magazinelor, precum și prin verificarea platformei online dedicate.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@grecupartners.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Av. Mihaela Bălău
[1] Hotărârea Guvernului nr. 1.074 din 4 octombrie 2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată.