Corelativ înființării unei societăți comerciale, există posibilitatea închiderii societății cu răspundere limitată, respectiv radierea acesteia.
Radierea unei societăți comerciale se realizează prin aceeași procedură de înregistrare a societății, respectiv prin depunerea documentelor necesare la Oficiul Național al Registrului Comerțului.
Radierea unei societăți va urma două etape, la Oficiul Național al Registrului Comerțului, cea dintăi debutând cu decizia/ hotărârea asociatului/ adunării generale în acest sens, de dizolvare voluntară a societății, în funcție de modul de formare a societății după numărul de asociați.
Pentru redactarea acestei decizii/ hotărâri este nevoie de copia de pe cartea de identitate a asociatului/ asociaților, precum și de CUI-ul societății.
Odată admis dosarul privind prima etapă a radierii, se pot începe demersurile pentru cea de-a doua, respectiv întocmirea balanței de verificare de către echipa de contabilitate a societății.
Situația financiară întocmită de către contabil va trebui să cuprindă raportul de repartizare a activului rămas în urma lichidării, desigur, acest fapt fiind și în acord cu situația de fapt.
De la data la care dosarul privind prima etapă a radierii a fost admis, se va calcula un termen de 30 de zile calendaristice pentru publicarea deciziei/ hotărârii în Monitorul Oficial.
Astfel, situația financiară poate fi clarificată în aceste 30 de zile, pentru ca ulterior publicării deciziei/ hotărârii în Monitorul Oficial, să se poată trece la cea de-a doua etapa.
Cea de-a doua etapă are în vedere balanța de verificare, care va trebui aprobată de către asociatul unic/ adunarea generală a societății prin același procedeu juridic, respectiv decizie/ hotărâre a asociatului/ asociaților.
În cazul în care și acest dosar va fi admis de către Oficiul Național al Registrului Comerțului, societatea vă fi radiată, urmând să fie lipsită de personalitate juridică.
Avocat Diana Dulamă