În ce măsură influențează locul producției decizia consumatorului? În anul 2019, a fost realizat un studiu de către Federal Trade Commission(FTC) și Alliance for American Manufacturing care a demonstrat că atunci când li se oferă posibilitatea de a alege, majoritatea consumatorilor preferă produse locale în detrimentul celor importate. Totodată a fost demonstrat că un procent de 60% dintre americani sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse fabricate în SUA. Astfel, se poate deduce că există o legătura directă între interesul consumatorilor si prezentarea unui produs ca fiind local, iar tocmai din aceste motive trebuie să ne asigurăm că sunt respectate regulile in materia publicității.
Recent, în SUA a fost introdusă o acțiune împotriva companiei New Balance care își promovează produsele ca fiind făcute local, deși pînă la 30% din elementele care intră în componența produselor sunt importate. Conform FTC, pentru ca un produs sa poată sa aibă sintagma ‘Made in the USA’ pe etichetă trebuie să fi fost produs în totalitate pe teritoriul SUA și să nu conțină deloc sau doar în proporții neglijabile materiale din afara SUA. Reclamanții sugerează ca prezența steagului Statelor Unite ale Americii și a cuvântului ‘USA’ pe limba pantofilor New Balance sugerează că aceștia ar fi produși la nivel local.
Compania a declarat public că aproximativ 70% din procesul de producție este realizat în SUA și că astfel își promovează pantofii ca făcuți în SUA. Aceștia au declarat că încearcă mereu să folosească fabrici și materiale de pe teritoriul SUA și că va continua să investească în infrastructura necesară producției la nivel local. Însă, chiar conform declarațiilor companiei New Balance, aceasta nu respecta prevederile impuse de Federal Trade Commission în materie de publicitate.
Autoritățile trebuie să fie vigilente în privința strategiilor de publicitate folosite, luând în considerare faptul ca din ce în ce mai multe companii americane încearcă să-și mute lanțul de producție în SUA din cauza costurilor de transport crescute. Foarte multe companii se promovează ca având produse locale, deși în mare parte componentele necesare pentru acestea provin de peste ocean. Din cauza pandemiei, au apărut probleme majore privind funcționarea lanțului global de aprovizionare pe care se bazau în mod principal toate companiile care căutau să-și reducă costurile de producție prin fabricarea produselor în țări precum China sau Bangladesh.
Cu toate acestea, chiar și în situația în care companiile folosesc fabrici și muncitori americani, este foarte greu ca un produs să fie realizat complet în SUA deoarece anumite componente nu pot fi decât importate. În cazul New Balance, în ciuda investițiilor mari în producția locală, compania are nevoie să importe componente precum tălpile pantofilor deoarece nu există ofertă la nivel local.
În ultima perioada, controalele pentru sancționarea practicilor de publicitate înșelătoare au fost din ce în ce mai frecvente, iar deși niciodată nu vor putea fi identificați și sancționați toți comercianții vinovați, sancționarea companiilor mari precum New Balance setează un precedent și are un rol descurajator.
Avocat Ana Maria Nistor