Tot ce trebuie să știi despre raportul de Due Diligence

Ce este un Due Diligence?

În general Due Diligence reprezintă o investigație efectuată pentru a confirma o situație aflată sub examinare.

Din perspectivă de business, Due Diligence înseamnă evaluarea situației financiare înainte de a începe o tranzacție cu un partener de afaceri nou.

Raportul de Due Diligence care se întocmește în caz de fuziune sau achiziție a unei companii reprezintă un proces complex, o analiză amănunțită a tuturor aspectelor importante în legătură cu respective tranzacție. Astfel, este esențial pentru companii să înțeleagă adevărata valoare a activelor pe care intenționează să le achiziționeze. Activitatea de Due Diligence presupune evaluarea atentă a situației financiare a companiei vizate, a industriei și a activității acesteia, dar și a riscurilor inerente, înainte de finalizarea tranzacțiilor.

Etapele care trebuie parcurse în pregătirea raportului de Due Diligence sunt:

  • Analiza recenziilor primate de la clienți;
  • Verificarea reputației vânzătorului;
  • Analiza impactului și efectelor asupra mediului înconjurător;
  • Evaluarea prețului în comparație cu alte firme concurente;
  • Evaluarea veniturilor, a profitului, tendințele de creștere, datoriilor pe termen scurt și pe termen lung, riscurilor financiare asociate activității istorice a companiei.

Documentele analizate în timpul unui Due Diligence din punct de vedere financiar sunt:

  • Situațiile financiare anuale ale companiei vizate si notele explicative ale acestora;
  • Istoric și opțiuni la bursă;
  • Rapoarte de evaluare comparativ cu firme concurente și alte reperele din industrie.

Constatările în urma tuturor acestor evaluări sunt trecute într-un document numit raport de due diligence.

Ce trebuie să cuprinsă un raport de Due Diligence?

În general, elementele care trebuie să facă parte în raportul de Due Diligence sunt următoarele:

  1. Informații de ordin financiar, precum:
  • situațiile financiare din anii precedenti;
  • declarații fiscale;
  • documente despre conturi.
  • împrumuturi și datorii.
  1. Informații despre persoanele angajate
  2. Informații despre activele societatii
  3. Informații despre parteneri, furnizori și clienți
  4. Informații juridice despre societate precum:
  • procese anterioare;
  • contracte;
  • licențe și permise.

Este recomandat ca în cuprinsul raportului să se regăsească „Rezumat executiv”. Aceasta îi va ajuta pe membrii consiliului de administrație să afle detalii importante, chiar dacă nu vor citi raportul complet.

Procesul de Due Diligence este o componentă extrem de importantă pentru evaluarea și finalizarea unei investiții. Raportul de due diligence trebuie să cuprindă toate detaliile referitoare la compania vizată precum și riscurile inerente investiției.

Avocat Ada Grozea

Leave A Comment