Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 0745 007 311
ArticoleAv. Elena ManeaOctober 21, 20221

Angajatorii, obligați să introducă noi informații în Regulamentul Intern

În data de 19 octombrie 2022, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 283/2022, care aduce o serie de modificări și completări importante Codului Muncii. Această lege transpune la nivel național, cu întârziere, două Directive Europene care conțin noutăți din sfera relațiilor de muncă. Documentul se referă în principal la apariția de noi ocazii cu care trebuie acordate zile libere salariaților, noi interdicții de concediere, modificări în conținutul contractelor individuale de muncă, dar și modificări ce trebuie operate în cuprinsul Regulamentelor Interne.

Această Lege va intra în vigoare în data de 22 octombrie 2022.

Vom enumera pe scurt cele mai importante modificări:

  • va fi obligatorie transmiterea de noi informații candidaților și salariaților și cuprinderea acestora în contractul individual de muncă:
    1. dacă munca este fără loc fix și se desfășoară în mai multe locuri, va trebui precizat dacă deplasarea persoanei între acestea este asigurată sau decontată de angajator;
    2. referitor la salariu, va trebui menționată expres și metoda de plată;
    3. în afară de durata normală a muncii, persoana va trebui informată despre condițiile de efectuare și de compensare/plată a orelor suplimentare și, dacă e cazul, cum e organizată munca în schimburi;
    4. în cazul perioadei de probă, va fi necesar să se precizeze și condițiile perioadei de probă, nu doar durata acesteia;
    5. precizarea avantajelor acordate (de exemplu, suportarea unei asigurări medicale private sau a contribuțiilor pentru o pensie facultativă/ocupațională);
    6. dacă activitatea urmează să se desfășoare în străinătate, va trebui indicată și țara (sau țările), pe lângă durata perioadei de muncă.
  • Este reglementat cu caracter de noutate dreptul salariaților cu o vechime de minimum șase luni (cu perioada de probă terminată), la același angajator, de a cere trecerea pe un post vacant care asigură condiții de muncă mai favorabile. Acest drept nu există acum în Codul muncii. În contrapartidă, angajatorul va fi obligat să răspundă motivat, în scris, în 30 de zile de la primirea solicitării respective.
  • Este introdus un nou tip de concediu. Este vorba de concediul de îngrijitor, care va fi diferit de un alt concediu introdus recent în legislație pentru îngrijirea bolnavilor de cancer. Concediul nou, cu o durată maximă de cinci zile lucrătoare pe an, va trebui acordat de angajator (ca să nu riște amendarea cu o sumă între 4.000 și 8.000 de lei) atunci când salariatul trebuie să îngrijească sau să sprijine o rudă (fiul, fiica, mama, tatăl sau soțul/soția) sau o persoană grav bolnavă cu care stă în aceeași locuință. Lista problemelor medicale grave pentru care se va putea cere concediul și condițiile de acordare vor fi stabilite în 30 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.
  • Altă noutate este introducerea posibilității salariaților de a absenta, pentru cel mult zece zile lucrătoare pe an, în caz de urgențe familiale (boli sau accidente), însă numai dacă angajatorul este informat în prealabil și numai dacă se recuperează integral, prin acord comun, perioada absentată.
  • Apar noi interdicții de concediere – angajatorii nu vor putea să dea afară un salariat pentru exercitarea unor drepturi precum cele de solicitare a trecerii, după șase luni, pe un post vacant cu condiții mai bune, de solicitare a concediului de odihnă sau în timpul în care acesta este în concediul de îngrijitor sau absent pentru urgențe familiale.
  • Modificări privind Regulamentul Intern. Noua Lege obligă angajatorii să introducă în regulamentul intern (RI) informații despre preaviz, despre concediere sau demisie, precum și politica generală de formare profesională, dacă ea există. În plus, se va stabili că regulamentul va trebui să fie adus la cunoștința noilor salariați (în format tipărit sau în format electronic) încă din prima zi lucrătoare (până acum nu exista un termen concret în acest sens) și că angajatorul va trebui să fie în măsură să dovedească îndeplinirea acestei obligații. Reamintim că în lipsa aducerii la cunoștință, Regulamentul Intern nu-și poate produce efectele față de salariați.

Restul informațiilor prevăzute anterior de Codul muncii ca fiind necesare să fie trecute în Regulamentul Intern trebuie menținute. Dintre ele amintim drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților, regulile abaterilor disciplinare și sancțiunile aplicabile, cele referitoare la procedura disciplinară sau criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.

Noile obligații de trecere în Regulamentul Intern a informațiilor despre preaviz, concediere  și politica de formare (dacă există) trebuie respectate de toți angajatorii, inclusiv de cei cu până la nouă salariați, care au fost scutiți până de curând să aibă un Regulament Intern. Fie că adaugă noile detalii în documentul pe care l-au avut înainte de eliminarea sa, posibilă prin OUG 37/2021, fie că îl includ în documentul pe care vor trebui să îl aibă gata până pe 5 decembrie, microfirmele vor trebui să aibă și ele prevăzute aceste elemente.

Avocat Elena Manea

One comment

  • badin

    January 28, 2023 at 7:20 pm

    Foarte frumos articolul. Imi place absolut acest site. Continuati treaba buna!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Conținut protejat!!