Aleksandr Sergheevici Pușkin nr. 8, sector 1, București, C.P. 011996
(+4) 031 426 0745
ArticoleJune 20, 20140

Atenţie consumatori la formularul tipizat de retragere al comenzii

Pentru că în ziua de astăzi este mult mai uşor să comanzi produse online, tot mai mulţi români apelează la această variantă din lipsă de timp şi chiar din comoditate. Dacă ştim că produsul nu este perisabil, atunci cu siguranţă prima căutare se face pe Internet şi comanda va fi efectuată online.

Se cunoaşte faptul că magazinele online sunt cea mai simplă afacere posibilă care nu implică prea multe riscuri. Oare aşa este?

Am apelat la d-na avocat Elena Grecu să ne menţioneze care sunt riscurile pe care le putem întâmpina atunci când suntem în ambele ipostaze de client dar şi de furnizor al produselor în mediul online odată cu apariţia noii Ordonanţe privind drepturile consumatorului online.

Atenţie consumatori la formularul tipizat de retragere al comenziiD-na avocat Elena Grecu ne aduce la cunoştinţă în primul rând faptul că în cazul achiziţiei de produse de la magazinele online consumatorii au dreptul să renunţe la comanda facută fară a justifica motivul în termen de 14 zile de la primirea produsului respectiv.

De asemenea,  este important de reţinut faptul că magazinul online trebuie să pună la dispoziţia consumatorului conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 34 din 4 iunie 2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor incheiate cu profesioniştii, un formular tipizat  de retragere, armonizat, care sa poată fi utilizat de consumatori pentru simplificarea procesului de retragere al comenzii precum şi a unui set de informaţii privind drepturile de retragere. În cazul în care formularul nu este afişat pe site-ul magazinului online, perioada în care consumatorul va putea să işi exercite dreptul de retragere se prelungeşte cu 12 luni (consumatorul va putea să işi retragă comanda în termen de un an şi 14 zile de la data la care a primit produsul).

Ordonanţa stabileşte de asemenea o serie de informaţii clare şi inteligibile pe care profesionistul (magazinul online) este obligat să le furnizeze consumatorului, înainte ca un contract la distanţă sau în afara spaţiilor comerciale să fie încheiat şi să-şi producă efectele. Aceste informaţii pe care consumatorul trebuie să le aibă la încheierea contractului sunt:

  • identificarea clară a produsului sau serviciului respectiv, cu prezentarea principalelor caracteristici ale acestora;
  • datele de identificare ale profesionistului: denumirea comercială, adresa poştală, precum şi date de contact (numere de telefon, fax, adrese de e-mail etc.);
  • preţul total al produsului/serviciului respectiv, cu modalitatea de stabilire a acestuia, dacă este cazul, s.a. (a se vedea art. 6 din OUG 34/2014).

Pentru a rezista pe piaţa din România a comertului online în ascensiune, este nevoie de un plan de afaceri bine conturat, mulţi dintre cei care îşi deschid un magazine online nu au experienţa unuia offline pentru a şti care sunt paşii în dezvoltare dar şi problemele care pot apărea. De cele mai multe ori cei care dezvoltă un magazine online se gândesc numai la caştiguri immediate şi fară prea mult efort, fără a lua în calcul problemele care pot interveni în cazul în care clienţii sunt nemulţumiţi de produse sau pur şi simplu se răzgândesc.

Avocat Elena Grecu ne atrage atenţia asupra faptului că prin Ordonanţa de Urgenţă 34/2014, cei care deţin magazine online trebuie să acorde o atenţie deosebită termenilor şi condiţiilor ce le afişează pe site, aceştia trebuind să fie revizuiţi conform Ordonanţei.

ANPC-ul va avea un rol activ în sancţionarea magazinelor online care nu îşi vor îndeplini obligaţiile legale obligatorii ce trebuie menţionate pe site.

Autor: Av. Elena Grecu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *